Fleks

Fleks AS har ikke lyktes med restrukturering av selskapet og styret må melde oppbud

Fleks AS kommer mandag til å melde oppbud som følge at selskapet ikke har lykkes etter en lengre restruktureringsfase med sine kreditorer.

Fallet i bruktbilpriser, økte rentekostnader og svekket kjøpekraft har resultert i et svært krevende halvannet år for bilabonnementsselskapet Fleks AS, og selskapet har det siste halvåret jobbet for å få på plass en restrukturering av gjelden sammen med kreditorer og eiere. Styret har søndag kveld konkludert med at man ikke har kommet i havn med en løsning som gir tilstrekkelig forutsigbarhet fremover og vil mandag morgen begjære oppbud.

– De ytre faktorene som har rammet norsk næringsliv og i stor grad norsk bilbransje, har svekket mulighetene for å lykkes i en bransje der Fleks som spydspiss, i stor grad må bære kostnadene for modning og kunnskapsbygging. Når det er sagt har vi spesielt de siste seks månedene opplevd en økende kunnskap og modning rundt bilabonnement, samt at den underliggende driften i selskapet har bedret seg vesentlig. Dessverre var ikke dette nok og tiden vi hadde til rådighet ikke var tilstrekkelig lang, sier Sverre R. Kjær, som kom inn som  styreleder i Fleks AS i restruktureringsperioden.

Fleks har vært en utfordrer til tradisjonelt bileierskap siden 2019, og har hele veien vært den største tilbyderen av bilabonnement i Norden. Selskapet har denne tiden levert abonnement til over 14 000 kunder, i privat- og bedriftsmarkedet.

– Det er svært trist å erkjenne at dette eventyret nå er over, når vi samtidig er blitt tryggere på at forretningsmodellen vil lykkes til slutt og vi er mer sikre på at bilabonnement vil bli en av de vesentligste eierformene i årene som kommer. Timing er et viktig element i innovasjon og vi var kanskje for tidlig ute. Nå handler det om å sammen med eierne våre ta vare på de fantastiske folka som jobber i Fleks og sikre at de får en så myk landing som mulig. De representerer en kompetanse og innovasjonsvilje man skal lete lenge etter og jeg er sikker på at de alle vil skape store endringer i fremtiden på hver sin kant. Jeg vil avslutte med å takke alle som har heiet på oss disse årene, og som har omfavnet vår visjon om å aldri eie bil igjen, sier Petter Utengen, CEO i Fleks.

Nå vil det bli gjennomført en styrt avvikling, og det vil bli oppnevnt en bobestyrer som fra mandag vil overta alt ansvar for Fleks AS.

Følg pressemeldinger fra Fleks

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fleks på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fleks