Boston Consulting Group

Avgjørende år for havvindindustrien

2024 ventes å bli et rekordår for havvindauksjoner globalt, med en forventet tildeling på 65 GW kapasitet i nøkkelmarkeder. Utviklere som tør å satse kan sikre seg kapasitet som kan gi et langvarig konkurransefortrinn, mens de som venter ut den nåværende krisen risikerer å sakke akterut, ifølge konsulentselskapet BCG.

For at norske aktører skal ta minst 10% av det internasjonale havvindmarkedet innen 2030, er de nødt til å henge med på veksten i utlandet. Det er blant budskapene fra konsulentene i Boston Consulting Group (BCG). EyeEm / BCG

Den nylige tildelingen av Sørlige Nordsjø II til konsortiet Ventyr markerte startskuddet for storskala havindutbygging på norsk sokkel. For mange var det sannsynligvis en lettelse at auksjonen ble gjennomført, ettersom flertallet av aktørene som på forhånd hadde meldt interesse valgte å trekke seg før auksjonen.

De siste to årene har eskalerende kostnader, stigende renter og en presset forsyningskjede ført til forsinkelser og kanselleringer av prosjekter i flere land. Verdien av prosjekter som ble vunnet i auksjoner for flere år siden var basert på betydelig gunstigere forventninger. Dagens kostnadsbilde er helt annerledes, og mange utbyggere sliter nå med å levere på prosjektene grunnet manglende lønnsomhet.

Robert Hjorth, partner i Boston Consulting Group (BCG) og leder av selskapets havvindarbeid i Norden, ser imidlertid tegn på at den verste krisen er over.

- Myndigheter i flere land viser villighet til å støtte industrien, for eksempel gjennom nye, gunstigere støtteavtaler i USA og økt støttenivå i Storbritannia. Dette sammenfaller med en forventning om dempet prisvekst og mindre brå renteøkninger, sier Hjorth.

Flaskehalser mot 2030

BCG publiserte nylig rapporten Winning offshore wind tenders in a changing market som fremhever 2024 som et avgjørende år for både industrien og myndigheter som gjennomfører havvindauksjoner.  Rapporten utforsker hva som skal til for å lykkes i auksjonene, og peker på hvordan norske aktører kan oppnå varige konkurransefortrinn til tross for motvinden industrien opplever for tiden.

- En rekordstor kapasitet på 65 GW forventes å bli tildelt gjennom auksjoner i havvindsektoren i både etablerte og fremvoksende markeder i 2024. Utviklere som tør å satse kan sikre seg kapasitet som kan gi et langvarig konkurransefortrinn gjennom skala og erfaring, mens de som venter ut den nåværende krisen risikerer å sakke akterut, sier Hjorth.

- Samtidig vil denne kapasiteten gi utviklerne et fortrinn i å sikre seg leveranser fra forsyningskjeden i årene fremover. Vi ser tydelige tegn på flaskehalser, spesielt de siste årene frem mot 2030, og her vil det være avgjørende å kunne tilby leverandørene store volumer.

Vil du være med, så heng på

- Tildelingen av Sørlige Nordsjø II er et viktig steg i å sikre et hjemmemarked for norske havvindaktører, men veien videre er fortsatt usikker, både med tanke på hvor mye kapasitet som vil tildeles, og ikke minst hvor fort det vil skje. Derfor er det helt avgjørende for norske utviklere og leverandører å se til utlandet for å sikre nødvendig inntekt og læring de kommende årene, sier Lars Habostad, konsulent i BCG.

Eksfin har beregnet at norske havvindaktører hadde en andel av markedet for havvind på 7,5% globalt i 2022.

- Dette er ganske imponerende, men for å nå målet til Eksfin om at norske aktører skal ta minst 10% av det internasjonale markedet innen 2030, er de nødt til å henge med på veksten i utlandet. Tildelingen av 65 GW representerer en 35% økning av historisk tildelt kapasitet globalt. Det gir en formidabel vekst i markedet som vi ikke kan gå glipp av, sier Habostad.

Systemintegrasjon kan bli avgjørende

Hvilke faktorer som er avgjørende for at norske utviklere skal lykkes i utenlandske auksjoner vil variere fra marked til marked, men generelt er det viktig å ikke undervurdere lokal kunnskap om politikk, reguleringer og konkurransebilde, skriver forfatterne. Norske aktører kan bli overrasket over hvor komplekst dette kan være, og at det er krevende å kopiere en vinneroppskrift fra et marked til et annet.

- Systemintegrasjon er en annen viktig faktor å forstå, da dette har endret seg fra å være en fordel til å være en nødvendighet i flere europeiske markeder - og et sterkt konkurransefortrinn i de fleste andre, legger Hjorth til.

Flere auksjoner, økt kompleksitet og skjerpet konkurranse setter krav til prosjektteamene bak tilbudsprosessene. Forfatterne vier et kapittel av rapporten til «bid excellence» - å gjøre organisasjon i stand til å levere tilbud av høy kvalitet på kort tid.

- Vi er overbevist om at 2024 vil være et avgjørende år for havvindindustrien. De utviklerne som lykkes vil være de som vinner de riktige prosjektene i de riktige markedene - og samtidig lykkes i å balansere bransjens utfordringer med behovet for bygge skala, sikre seg leveranser fra forsyningskjeden, samt øke kompetansen. Dette er ingen lett oppgave, avslutter Robert Hjorth.

Robert Hjorth er Managing Director og Partner i Boston Consulting Group (BCG) og leder selskapets havvindarbeid i Norden.

Boston Consulting Group

Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 32 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).