Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen
Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).
- Selv i en tid preget av usikkerhet, der mange er fokusert på å levere på det grunnleggende, er kontinuerlig innovasjon avgjørende for å opprettholde konkurransefortrinn, sier Magnus Prøsch, Managing Director og Partner i BCG i Oslo.
I rapporten, som bærer tittelen How retailers use innovation to gain an edge, har over 400 ledere på tvers av 11 handelssektorer verden over delt sine innovasjonspraksiser og -prioriteringer med BCG. Undersøkelsen viser at aktører som investerer en lavere del av inntektene i innovasjon, ikke uventet også får en lavere avkastning. Som et resultat kan disse havne i en ond sirkel hvor lav investering i innovasjon er utilstrekkelig for å drive en markant endring i ytelse og resulterer i lavere avkastning, som igjen fører til ytterligere reduksjoner i finansiering av innovasjon.
Innovasjonsledere prioriterer å investere i tre områder: operasjonelle forbedringer (71%); e-handel (60%); og big data, AI og analyser (58%). Mer enn fire av ti ledende aktører har investert i markedsplasser; nettplattformer som lar dem samle provisjoner på varer som er oppført hos og solgt av tredjeparter. Markedsplasser hjelper forhandlere å raskt skalere sitt produktspekter samtidig som de forenkler intern drift.
- Markedsplasser har blitt den foretrukne forretningsmodellen innen e-handel i detaljhandel, og genererer mer enn to tredjedeler av alt e-handelssalg. Imidlertid er disse plattformene fortsatt et relativt nytt fenomen. I mange land er for mange produktkategorier ingen veletablerte markedsplasser – noe som åpner for muligheter for first movers å skalere raskt, sier Prøsch.
Kontakter
Magnus Steinsvoll PrøschManaging Director og PartnerBCG
Tel:+47 958 96 750Proesch.Magnus@bcg.comHarald Bonaventura BorchgrevinkSenior PR SpecialistBCG Norge
Tel:+47 91 66 92 01borchgrevink.harald@bcg.comBilder
Lenker
Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.
BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Tre partneropprykk ved Oslo-kontoret i Boston Consulting Group1.7.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det anerkjente konsulentselskapet har forfremmet Ceyda Haga, Rolf Erik Tveten og Sverre Lindseth.
Økt etterspørsel og nye utfordringer for veitransport i Europa11.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Etter et utfordrende 2023 viser en ny rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og Alpega at etterspørselen etter veifrakt har økt i første halvdel av 2024.
Dette er arbeidstakernes drømmedestinasjon6.6.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
150 000 arbeidstakere verden over har avslørt deres drømmeby å jobbe i. Se hvilken metropol som topper listen – og hvor Oslo havnet.
Avgjørende år for havvindindustrien1.5.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding
2024 ventes å bli et rekordår for havvindauksjoner globalt, med en forventet tildeling på 65 GW kapasitet i nøkkelmarkeder. Utviklere som tør å satse kan sikre seg kapasitet som kan gi et langvarig konkurransefortrinn, mens de som venter ut den nåværende krisen risikerer å sakke akterut, ifølge konsulentselskapet BCG.
Sørlige Nordsjø II vil senke strømprisene betydelig og akselerere den grønne omstillingen22.3.2024 12:30:00 CET | Pressemelding
18. mars 2024 startet budgivningen på Sørlige Nordsjø II. To dager senere kunngjorde den norske regjeringen at belgiske Ventyr vant rettighetene til å bygge ut 1,4 GW med havvindkapasitet, med det vinnende budet på 115 øre/kWh. Hva betyr dette for strømprisene i Norge?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom