Sørlige Nordsjø II vil senke strømprisene betydelig og akselerere den grønne omstillingen

18. mars 2024 startet budgivningen på Sørlige Nordsjø II. To dager senere kunngjorde den norske regjeringen at belgiske Ventyr vant rettighetene til å bygge ut 1,4 GW med havvindkapasitet, med det vinnende budet på 115 øre/kWh. Hva betyr dette for strømprisene i Norge?

Volt Power Analytics og Boston Consulting Group (BCG) har regnet på hvordan Sørlige Nordsjø II (SNII) vil påvirke strømprisen. Grafikk: Volt Power Analytics

Volt Power Analytics og Boston Consulting Group (BCG) har i en fersk analyse regnet på hvordan havvindparken Sørlige Nordsjø II (SNII) vil påvirke strømprisen når den kommer i drift – og hvordan det hadde sett ut uten SNII. SNII vil være i drift i strømområde NO2. Som mange etterhvert har blitt kjent med, er et strømområde et geografisk avgrenset område med egne strømpriser; også kalt prissone eller prisområde. NO2 dekker Sørlandet, inkludert den sørlige delen av Vestlandet og deler av Telemark.

- NO2 har i dag et betydelig kraftoverskudd på 15 TWh. Økt elektrifisering og ny industri vil imidlertid stramme kraftbalansen kraftig inn – til et overskudd på 5 TWh i 2035, sier Katinka Bogaard, Managing Director i Volt.

- Med Sørlige Nordsjø II vil området imidlertid igjen ha et betydelig kraftoverskudd - med en markant innvirkning på prisene - gitt at de forventede industriutviklingene i NO2 forblir uendret. Basert på våre prissimuleringer forventer vi et fall i den årlige gjennomsnittsprisen i NO2 på opptil 10 øre/kWh, sammen med en høyere forekomst av timer med priser nær 0 øre/kWh – altså timer der strømmen i praksis er gratis, sier Bogaard.

Det er ikke utelukkende sørlendingene som nyter godt av SNII. For alle norske prisområder forventer Volt og BCG et fall i gjennomsnittlige årlige priser fra 2031 og utover, i størrelsesordenen ca. 3 til 5 øre/kWh i NO4 (Nord), 3 til 7 øre/kWh i NO3, til 7-8 øre/kWh i NO1 (Sør-Øst) og NO5 (Vest). Som en bieffekt av at store fornybare volumer kommer inn i kraftmiksen i NO2, kan det imidlertid oppstå økte prisforskjeller mellom NO2 og prisområdene rundt, NO1 og NO5, inntil nettet er styrket.

BCGs Robert Hjorth, som leder selskapets havvindarbeid i Norden, peker på at lavere kraftpriser i seg selv vil være godt nytt for den grønne omstillingen, men krevende for utviklerne. Han forklarer at en akselerasjon av omstillingen vil føre til at endringen i strømprisen ikke blir like betydelig.

- Lavere strømpriser vil øke etterspørselen. Ny industri som f.eks. datasentre til kunstig intelligens og raskere avkarbonisering av eksisterende industri kan gjøre at strømforbruket blir høyere enn forventet og at prisinnvirkningen fra SNII følgelig blir dempet, sier Hjorth.

Robert Hjorth, Managing Director and Partner i BCG.