Boston Consulting Group

Fremtidens forsikringskrav kan behandles av Generativ AI

Del

Ny innsikt fra Boston Consulting Group (BCG) viser hvordan kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere forsikringsbransjens skadeprosesser. Generativ AI kan automatisere og akselerere prosessene betydelig.

Morten Bjørnson, Partner i BCG, understreker at selv om GenAI vil gi mange muligheter, øker også risikoene for forsikringsbransjen. Bedrageriforsøk blir stadig mer sofistikerte og overbevisende.
Morten Bjørnson, Partner i BCG, understreker at selv om GenAI vil gi mange muligheter, øker også risikoene for forsikringsbransjen. Bedrageriforsøk blir stadig mer sofistikerte og overbevisende. Guro Beitohaugen, BCG

- AI-teknologien forventes å føre til en reduksjon på mellom 3% og 4% i skadeutbetalinger, men også en kostnadsreduksjon mellom 20% og 30% relatert til skadehåndtering, sier Morten Bjørnson, Partner ved BCGs Oslo-kontor.

Han viser til funnene fra den ferske rapporten GenAI Will Write the Future of Insurance Claims og trekker frem fem områder der teknologien kan gjøre en stor forskjell for både forsikringsselskaper og -kunder.

1. Skadevurderinger

GenAI, sammen med maskinlæring og bildegjenkjenningsteknologier, kan vurdere skader med stadig større presisjon.

2. Effektivisering av skadebehandling

GenAI kan automatisere flere stadier i skadereisen, som vil betydelig redusere saksbehandlingstiden.

3. Forbedret kundestøtte

GenAI-drevne virtuelle assistenter kan tilby øyeblikkelig tilgang til informasjon og assistanse, som gir kunder hurtigere svar – og høyere tilfredshet.

4. Datadrevne forretningsinnsikter

GenAI kan gjøre store mengder data generert i skadeprosessen til verdifulle innsikter som forsikringsselskapene kan bruke i forretningsutvikling og økt konkurransekraft.

5. Skadeforebygging og oppdagelse av svindelGenAI-algoritmer kan evaluere svindelsannsynlighet og flagge mistenkelige skademeldinger for videre undersøkelse.

Brukes til bedrageri

BCG-partneren understreker dog at selv om GenAI vil gi mange muligheter, følger også flere risikoer for forsikringsbransjen. Et eksempel er avanserte svindelforsøk.

- Selv om GenAI kan hjelpe forsikringsselskaper med å oppdage og forhindre svik, kan det også muliggjøre det. Bedrageriforsøk kan nå forbedres og utformes på nye og overbevisende måter med GenAI, inkludert generering av falske bilder og opprettelse av personer som opptrer menneskelig. Dette krever at forsikringsselskaper anerkjenner risikoen for slike sofistikerte forsøk og styrker forsvarsmekanismene med en kombinasjon av robust dataanalyse, atferdsanalytikk, samarbeidende datadeling, menneskelig ekspertise og kundeopplæring.

Talent og teknologi

BCG opplever betydelig interesse blant nesten alle store forsikringsselskaper for å eksperimentere med bruk av GenAI i sine virksomheter.

- Det er viktig med en balansert tilnærming til implementering, hvor GenAI kombineres med eksisterende maskinlæringsverktøy. Selskaper må sørge for ansvarlig bruk av teknologien, beskytte kundedata og unngå fordomsfull modellering. GenAI bør ikke erstatte strukturkapital, men heller fremme ferdighetsutvikling blant ansatte og kombinere talent og teknologi, avslutter Bjørnson.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Potensialet til GenAI innen automatisert dataanalyse og skadebehandling er betydelig. Dette vil ikke bare forandre hvordan forsikringsselskaper opererer, men også hvordan kunder opplever tjenestene. Figur: BCG
Potensialet til GenAI innen automatisert dataanalyse og skadebehandling er betydelig. Dette vil ikke bare forandre hvordan forsikringsselskaper opererer, men også hvordan kunder opplever tjenestene. Figur: BCG
Last ned bilde

Lenker

Boston Consulting Group

Boston Consulting Group (BCG) er et globalt konsulentselskap som er ledende innen strategisk rådgivning. Vi samarbeider med ledere i samfunns- og næringsliv for å bygge bærekraftige konkurransefortrinn og drive positiv samfunnsbygging.

BCG ble grunnlagt av Bruce Henderson i Boston, USA, i 1963 og har i dag mer enn 30 000 ansatte i over 100 byer i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye