Ine Opset (29) blir ny bærekraftssjef i POWER

Fra 1. juni blir Ine Opseth ansvarlig for å forvalte POWERs bærekraftsstrategi i Norden. - Vi gjør utrolig mye bra som jeg gleder meg til å sette i et system, sier hun.

Ny rolle: Ine Opseth. Foto: Stian Sønsteng

Ine Opseth vil samarbeide på tvers av organisasjonen for å sikre at bærekraft blir en integrert del av driften og beslutningsprosessene. Hun får ansvar for selskapets bærekraftsrapport og tiltak innen miljø, samfunn og økonomi.

- Ine har både kunnskapen og erfaringen som trengs i denne rollen, og kjenner selskapet godt. Vi er heldige som kan rekruttere internt til en slik rolle, sier konsernets finansdirektør Øyvind Flygind.

Fra salg til bærekraft

Den kommende bærekraftssjefen har en variert bakgrunn i POWER, hvor hun har beveget seg fra salgsposisjoner til å lede logistikk- og ettersalgsavdelingen. Hun har også en bachelor i økonomi og en mastergrad i logistikk, med fokus på bærekraftige praksiser.

Power har allerede satt i gang en rekke bærekraftstiltak innenfor sitt virkeområde. Dette inkluderer RePOWER-panteordningen, håndtering av EE-avfall og batterier, kildesortering i alle varehus, emballasjeoptimering, solcellepaneler og elbilladere, fjerning av plastposer og testing av isoporpresse.

- Det gjøres utrolig mye bra. På den sosiale siden så har vi gode tiltak som Power@work med arbeidstrening i samarbeid med NAV, og vi har fått på plass gode systemer for varsling og GDPR brudd. Nå starter arbeidet med å bygge videre på disse initiativene og lede selskapet mot enda mer bærekraftige praksiser, sier Opseth.

Store mengder EE-avfall

POWER mottar store mengder EE-avfall, batterier, lysstoffrør og andre elektriske produkter i butikkene. Panteordningen RePOWER krever gode prosesser for å sikre en trygg og miljøvennlig håndtering av elektronisk avfall.

- Når kundene leverer inn EE-avfall tilbake til butikken, blir det undersøkt om produktet kan repareres eller resirkuleres. Metaller som kobber og aluminium kan smeltes om og brukes på nytt, og plast kan gjenvinnes til å lage nye produkter. Dette bidrar til å redusere miljøpåvirkningen og bevare ressursene våre, sier Opseth.

Hun mener også elektronikkjeden har et stort ansvar i å lære opp kundene i riktig bruk av produktene slik at de har lengre levetid.

Ny bærekraftssjef: Ine Opseth. Foto: POWER

POWER er elektrogiganten som vokser raskest i Norden.
Kjeden startet i Danmark i 2015, og åpnet deretter i Finland. I 2017 åpnet de første POWER-butikkene i Norge, og i 2023 inntok POWER Sverige.
POWER består i dag av 269 varehus og 6000 ansatte i Norden. Kjeden eies av gründerne AWILHELMSEN AS og Dolphin Invest AS.