Å Energi

Vi gir kraft til en fornybar fremtid

- I 2023 har vi vist at vi har skapt et solid fundament, og at vi har alle forutsetninger for å lykkes med å gi kraft til en fornybar fremtid. Fremover skal vi jobbe videre med å levere på de forventningene eierne og samfunnet har til Å Energi.

Mann i kontorlandskap. Foto.
Konsernsjef Steffen Syvertsen i Å Energi

Det skriver konsernsjef Steffen Syvertsen i årsrapporten for 2023, som offentliggjøres onsdag 17. april.

2023 var det første hele året for Å Energi som et stort nasjonalt selskap, etter at Agder Energi og Glitre Energi fusjonerte 1. desember 2022. I løpet av dette året har konsernet gjennomført integrasjonsarbeidet etter planen, og fusjonert nettselskap, strømselskap og vannkraftselskap.

- Vi har innfridd på synergiene som ble lovet i fusjonen, og dokumentert fordelen ved å være et stort konsern med virksomhet i hele verdikjeden, fra kraftproduksjon til sluttkundevirksomhet, sier Syvertsen.

I konsernets første hele regnskapsår ble det underliggende driftsresultatet 7 milliarder kroner, mot 6 milliarder kroner i 2022. Det underliggende resultatet etter skatt ble 2,5 milliarder kroner mot 1,5 milliarder kroner året før. Resultatøkningen kommer som følge av fusjonen mellom Glitre Energi og Agder Energi, kombinert med god underliggende drift.

Konsernets rapporterte IFRS-resultat etter skatt ble på rekordhøye 5,4 milliarder kroner, mot 166 millioner kroner i 2022. Både i 2022 og i 2023 er det rapporterte IFRS-resultatet i vesentlig grad påvirket av urealiserte verdiendringer på finansielle kontrakter. Les mer i vedlagte årsrapport.

- Jeg er stolt over resultatene vi leverer og ikke minst innsatsen til de ansatte, som har stått på i et år preget av integrasjon samtidig som vi har håndtert en kompleks omverden, sier Syvertsen.

Ambisiøs konsernstrategi
Sentralt i konsernstrategien er å bidra til å akselerere energiomstillingen og løse energiutfordringene.

- Vi skal bidra til å akselerere energiomstillingen ved å sørge for mer kraft, mer nett og mer forvaltning. Vi skal være med og løse energiutfordringene gjennom nye kundeløsninger, lagring og optimalisering. Konsernstrategien bygger godt opp om vår rolle i samfunnet, og vår visjon om «Å gi kraft til en fornybar fremtid», sier Syvertsen.

Bærekraft, mangfold og klimarisiko

For 2023 inneholder årsrapporten også konsernets bærekraftsrapportering. Samtidig med årsrapporten offentliggjør Å Energi konsernets rapport om arbeidet med mangfold og likestilling i 2023, samt klimarisikorapport for 2023.

Mann i kontorlandskap. Foto.
Konsernsjef Steffen Syvertsen i Å Energi

Følg pressemeldinger fra Å Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Å Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Å Energi