– Uten KI-kompetanse blir vi irrelevante

– Investering i KI-kompetanse er helt nødvendig å ta seg råd til, ikke en luksus, sier professor Tor-Morten Grønli ved Kristiania.

Illustrasjonen er generert med Open AI-verktøyet Dall E

I NHOs Kompetansebarometer 2023, melder 36 prosent av NHOs medlemsbedrifter om økt behov for IKT-kompetanse, og jo flere ansatte desto større er det udekte behovet. Undersøkelsen peker spesielt på kunstig intelligens (KI) og digital sikkerhet som områder hvor gapet mellom nåværende kompetanse og fremtidens behov er størst.

Tor-Morten Grønli er professor og dekan ved Avdeling for økonomi, innovasjon og teknologi ved Kristiania. Han sier arbeidslivet må ta utviklingen av kunstig intelligens på alvor, og ikke bli sittende på gjerdet.

–  Det er viktig å investere i KI-kompetanse nå av flere grunner. For det første skjer fremskritt innen KI og annen teknologi i et raskt tempo. Det å vente betyr ikke bare å miste konkurransefortrinn, men også å risikere å bli irrelevante i en digitalisert hverdag som i stadig større grad er drevet av disse teknologiene, sier han.

KI - en forutsetning for innovasjon

Professoren peker også på at investering i KI-kompetanse kan være en forutsetning for innovasjon.

–  KI tilbyr muligheter for å løse gamle problemer på nye måter, skape nye tjenester og produkter, og transformere hele sektorer. Det gir muligheter til å forbedre offentlige tjenester og bidra til å løse noen av våre største globale utfordringer, fra klimaendringer til helse- og omsorg. Veien fremover er derfor å styrke norsk arbeidsliv med nødvendig KI-kompetanse, sier han.

Grønli sier at det er en stor utfordring at mange i næringslivet ikke bare mangler kompetanse om KI, men også mangler innsikt i hva det betyr å tilegne seg slik kunnskap.

NHO peker på at bare 18 prosent av virksomhetene har implementert KI i sitt arbeid. Grunnen er at en stor andel ikke vet hva eller hvordan dette skal skje.

–  Mangel på denne type kompetanse kan føre til at norske bedrifter ikke bare taper konkurransefortrinn, men også risikerer å bli fullstendig utdaterte i en stadig mer digitalisert global økonomi. Investering i KI-kompetanse er en nødvendighet – ikke en luksus, sier han.

Tor-Morten Grønli

Høyskolen Kristiania er en ideell stiftelse som har demokratisert utdanningen i hele Norge siden 1914, i starten som brevskolen NKS.​

Vi tilbyr utdanning av høy kvalitet til hele Norge, og våre studenter er blant dem med høyest gjennomføringsgrad i sektoren.​ Kristiania har cirka 17.000 studenter i Oslo, Bergen og vi er en av de største på nett.

Kristiania har ambisjoner om å bli universitet​ ​fordi universitetstittel driver frem institusjonenes utvikling i en sektor som stadig blir mer internasjonal og konkurranseutsatt. Kristiania skal bli universitet - til studentenes, arbeidslivets og Norges beste.

Høyskolen Kristiania rød logo