Kan bli nasjonal vekstskaper

Solcellespesialisten og Carl Christian Strømberg er finalist i kåring av årets vekstskaper i EY Entrepreneur of The Year.

Torsdag 8. februar avholdes landsfinalen i EY Entrepreneur of The Year. Carl Christian Strømberg fra Solcellespesialisten er sammen med 14 andre finalister nominert til årets vekstskaperpris.

- Vi har vært først ute i Norge på det meste innen solceller, fra det å montere de første panelene på hus og hytter, til å nå å bygge Norges første storskala solkraftverk. Målet vårt er å bli blant de beste i Europa. Sånn sett er det ekstra hyggelig å bli nominert, sier grunnlegger i Solcellespesialisten Carl Christian Strømberg.

I sin omtale av nominasjonen av Solcellespesialisten og Strømberg skriver EY at “Carl Christian Strømberg fra Solcellespesialisten har de siste årene vært mye i mediene grunnet sin ekspertise på solcellepaneler. Men Strømberg var ikke opptatt av å bygge et stort selskap. Han ville bygge de beste solcelleanleggene, og alltid være først ute med nye løsninger.”

Kvalitet avgjørende

- Det som har gjort oss store er fokuset på kvalitet, at vi virkelig bryr oss om total miljøbelastning, og har kontroll på verdikjedene våre. Vi har en strategisk satsning på bærekraft, som vi vet kundene setter pris på og gjør at de kommer tilbake til oss gang på gang, sier Strømberg.

Og Strømberg vektlegger at den indre motivasjonen hans handler om solceller, ikke nødvendigvis bygge det største selskapet.

- Vi ser nå at solceller blir allemannseie. Derfor må vi være mer tilstede lokalt. Nylig vedtok vi opprettelsen av åtte nye kontorer fra Trondheim og sørover, slik at vi kommer nærmere kunden og kan levere enda bedre og raskere, avslutter Strømberg.

De nye kontorene vil ligge i Trondheim, Ålesund, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Porsgrunn, Hamar og Drammen. Fra før har Solcellespesialisten kontorer i Fredrikstad, Oslo og Bergen.

Om Solcellespesialisten:

Norges største totalleverandør av solceller. Startet i 2005 med hovedkontor i Fredrikstad. Selskapet leverer solceller til både privat- og bedriftskunder.

Om EY:

EY Entrepreneur Of The Year er verdens største vekstskaperprogram med kåringer i over 60 land, og hvert år siden 2002 har vi hyllet Norges fremste vekstskapere – de som skaper verdier og arbeidsplasser rundt om i hele Norge.