I morgen starter VM i stup i Doha

Mesterskapet for stuperne pågår fra 2. til 10. februar, og vi ser frem mot spennende konkurransedager under VM i stup i Qatar.

Foto: Norges Svømmeforbund

Våre stupere som representerer Norge under VM

Caroline Kupka (20) - Bergen Stupeklubb

Øvelse i mesterskapet: 1m

1m er ikke en høyde i OL, men det er en fullverdig høyde i VM. Caroline har stupt veldig mange gode 1m konkurranser det siste året og har blitt enda mer stabil etter hun flyttet til Texas for å studere og stupe på universitet der. Det blir gøy å se henne stupe i 1m i VM.

Helle Tuxen (22) - Pingvin Stupklubb/LSU

Øvelser i mesterskapet: 3m og 10m.

Helle har lært seg noen nye og vanskeligere stup på 3m, og det blir veldig spennende å se hva hun får til i VM. Vi har også sett mange gode konkurranser fra Helle i USA den siste tiden.

Isak Børslien (17) - Bergen Stupeklubb

Øvelser i mesterskapet: 3m og 10m

Isak har også lært seg nye og vanskeligere stup på 3m. Han har også hatt en noe utfordrende oppkjøring, ettersom han pådro seg en skade tidligere i år. Allikevel viste Isak god form under Nordisk mesterskap for to uker siden, hvor han vant alle høydene i seniorklassen. Vi ser frem til å se hva han kan vise i VM.

Forventningene foran mesterskapet

Oppkjøringen til mesterskapet har vært noe splittet da noen av utøverne bor i USA. Caroline Kupka har trent i Texas, og dro til Doha 27.jan. Helle og Isak har de siste dagene trent i Ado. Helle brukte de første dagene på å tilpasse seg fra amerikansk tidsone. Landslagstrener Espen Gilje Bergslien er fornøyd med de siste treningene før avreise til Doha.

- De siste dagene har vi hatt noen ordentlig gode treninger, og det er gøy å se hvordan de støtter og pusher hverandre. De ser mer og mer klar ut for hver dag.

Jeg forventer først og fremst å se et lag som støtter hverandre i og utenfor hallen. Vi skal gjøre hverandre gode hver dag, slik at vi har best mulighet for yte vårt ytterste. Det blir et utrolig spennende mesterskap da utøverne har vist gjentatte ganger at de har nivået inne for semi-finale og kanskje også finaleplasser. Forventningene for mesterskapet er å havne innenfor topp 18. Da vil det også være store muligheter for OL-kvalifikasjon. Vi sikter selvfølgelig på finaleplass, det hadde vært utrolig kult! Og da sikrer man automatisk Norge en plass i OL stup, sier landslagstrener Espen Gilje Bergslien.

Espen Gilje BergslienNorges Svømmeforbund

Tel:9268 3731