Motvind Norge tar landsmøtet 2024 i Alta

- Skal ta kampen mot vindkraftplanene i Finnmark

Fra Motvind Norges landsmøte i 2023
Fra Motvind Norges landsmøte i 2023 Motvind Norge

27. og 28. april 2024 vil engasjerte vindkraftmotstandere fra hele landet samles i Alta til Motvind Norges 6. landsmøte.

«Det er på høy tid at landsmøtet vårt legges til Nord-Norge. Det er her vindkraftpresset er høyest. Regjeringen skaper kraftkrise og høye strømpriser med elektrifisering av Melkøya, og presser på med uforsvarlig hastebehandling av gigantiske vindkraftanlegg. Hele organisasjon står samlet om å ta denne kampen», sier John Fiskvik, styreleder i Motvind Norge.

Et enormt naturtap

I Finnmark alene dekker annonserte vindkraftplaner mer enn 800 km2 – tilsvarende 120 000 fotballbaner, midt i noe av den mest ville og særegnede naturen i Norge. Planene er 19 ganger større enn det årlige naturtapet i Norge, ifølge en oversikt NRK la frem nylig.

«Motstanden er stor. Finnmark har i løpet av 2023 blitt regionen med flest Motvind-medlemmer i forhold til folketallet, med god oppslutning i alle folkegrupper. Og for de hardest rammede reinbeitedistriktene som vi i Motvind samarbeider tett med, er kampen mot vindkraftanleggene blitt eksistensiell», sier leder i Motvind Finnmark, Tore-Jan Gjerpe.

Han ser frem til å være vertskap for landsmøtet:

«Landsmøtet blir spesielt viktig som en arena for å bygge ytterligere allianser mellom folkegrupper, organisasjoner og politikere som vil stanse vindkraftplanene og bevare naturen. Her trenger vi at alle gode krefter står sammen for å vinne», sier Gjerpe.

Ny Alta-sak

Valget av Alta som landsmøtested trekker også historiske linjer tilbake til Alta-aksjonen.

«Alta-aksjonen er en viktig inspirasjon til kampene som kommer fremover, selv om vi håper på å stanse mesteparten før gravemaskinene står klare», sier John Fiskvik

Foruten å samle motstand mot vindkraftutbygginger, er det viktig for Motvind Norge å fremheve bedre løsninger.

«Vi skal synliggjøre hvordan eksisterende næringsliv i Finnmark kan få kraft til fornuftige fremtidsplaner og utslippskutt, uten at uerstattelige naturområder går tapt», avslutter Fiskvik.

Fra Motvind Norges landsmøte i 2023

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motvind Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Massiv folkelig avvisning med 7500 høringssvar til EUs Fornybardirektiv23.4.2024 15:56:31 CEST | Pressemelding

Det har kommet inn over 7500 svar på regjeringens høring av EUs reviderte Fornybardirektiv. Dette gjør det til en av høringene som har mottatt flest innspill noensinne. Nesten alle ber regjeringen si nei til direktivet. “Den massive responsen sender et klart signal fra grasrota til regjeringen om at befolkningen ikke kommer til å akseptere at Fornybardirektivet innføres hverken helt eller delvis i Norge» sier John Fiskvik, styreleder i Motvind Norge