Mittanbud

Flere vil ha behov for rørlegger etter værkaos

Etter årets andre kuldeperiode var det i helgen ventet en ordentlig væromlegging, og flere steder i landet våknet mandag morgen opp til varmegrader. Dette kan føre til enda flere frost- og vannskader og fortsatt travle dager for landets rørleggere.  Det har vært økt pågang av rørleggerjobber den siste tiden og vi ser ingen tegn til at dette skal snu med det første, sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum.

Sprukne vannrør er for mange et problem etter kuldeperioden

Skademeldingene har strømmet inn til forsikringsselskapene etter en kald start på året, og rekordmange har til nå hatt behov for hjelp av rørlegger. Etter værkaoset som rammet store deler av øst, sør og vestlandet mandag, har det igjen vært rekordstor pågang av kunder som er rammet av væromleggingen og behøver hjelp fra fagfolk.  De klassiske skadene som oppstår er rør som fryser, og igjen sprekker da vannet i rørene ekspanderer. Da varmen kommer tilbake vil vannet smelte og fosse ut gjennom disse oppståtte sprekkene, og forårsake store vannskader. Det er dermed grunn til å anta at vi kommer til å se enda flere slike jobber her hos oss, sier Bungum.

Travle dager

Som Norges største anbudstjeneste for håndverksjobber har Mittanbud hatt et økt antall jobber lagt ut den siste tiden, flere av disse innen kategorien rørlegger. I løpet av årets to første uker har hele 535 rørleggerjobber blitt lagt ut på anbudstjenesten, og særlig i Oslo og Akershus har pågangen vært stor. Over 300 av alle rørleggerjobbene som har blitt lagt ut så langt i januar har vært nettopp i hovedstadsområdet. Det kan være en kombinasjon av at det er to store fylker hvor det bor masse mennesker, kombinert med at de har opplevd sprengkulde. Siden disse områdene til vanlig ikke er vant med slik kulde, er mange heller ikke forberedt og har da ikke tatt de forebyggende grep man burde ta før en slik kuldeperiode. Mange av skadene som nå må fikses av rørlegger, slik som sprukne rør, gir ikke nødvendigvis store problemer før kulden slipper og vannet tiner i rørene. Dersom man da ikke har tatt forholdsregler og fått hjelp, kan det bli svært kostbart. Det kan det bli travelt for landets rørleggere også i dagene fremover, så det kan være lurt å legge ut jobb så fort som mulig, for å være garantert hjelp, sier Bungum.

Administrerende direktør i Mittanbud Håvard Bungum

Om oss

Mittanbud ble startet i 2009 og er Norges største anbudstjeneste. Vi formidler anbud til over 30 000 leverandører over hele landet, basert på forbrukerens beskrivelse av jobben og hvor i landet arbeidet skal utføres. Hver uke sender vi ut 5 000 nye jobber til bedriftene i tjenesten.

Følg pressemeldinger fra Mittanbud

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mittanbud på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mittanbud