World Cup Radiation Event - hoppbakke eller mobilmast?

9.-11. februar kommer verdens beste skihoppere til Lake Placid for å delta i FIS World Cup. Hoppbakken er i realiteten en enorm basestasjon for mobilkommunikasjon.

Hoppbakke eller mobilmast ...?
Hoppbakke eller mobilmast ...? Arthur Firstenberg

Det er Arthur Firstenberg, amerikansk forfatter og president i Cellular Phone Task Force som har delt denne informasjonen i sitt siste nyhetsbrev.

Historien om tranformasjonen fra hoppbakke til basestasjon
Det var tre antenner på det 85m høye hopptårnet i 1999, og to dusin flere antenner har blitt lagt til og oppgradert i løpet av årene. Skaden økte i 2021 da Verizon og T-Mobile la til flere antenner, økte igjen i 2022 da AT&T la til flere, og økte igjen 9. desember 2023 da Verizon oppgraderte noen av antennene sine som forberedelse til det kommende verdensmesterskapet. Det er nå tre lag med panelantenner rundt hopptårnet på tre sider, samt et halvt dusin piskeantenner på toppen. Når skiløpere er på toppen av skibakken, hvis de ser opp, kan de se, omtrent 9m over dem, det øverste laget av mobiltelefonantenner på forsiden av tårnet, og piskeantennene på toppen. De kan ikke se mobiltelefonantennene bak, eller de to lagene med lavere mobiltelefonantenner på hver side, hvorav noen er på samme nivå som der de står.

Skihopperne utsettes for skadelig elektromagnetisk stråling
Skihopperne som skal delta i verdenscupen i skihopping i Lake Placid, samt deres organisasjoner, bør advares om at hopptårnet er en enorm basestasjon for mobilkommunikasjon med mange svært nære mobilmaster som vil eksponere hopperne for uvanlig store mengder stråling når de sitter på bommen. Dette kan påvirke noen av hoppernes form og konsentrasjonsevne rett før de skal hoppe. I verste fall kan dette føre til alvorlige ulykker.

Folkets Strålevern er kjent med at sportssjef Clas Brede Bråthen og landslagstrener Alexander Stöckl er advart om dette via epost.

En skihopper bør være helt klar i hodet
Hoppbakkene i Lake Placid, NY

Folkets Strålevern er en ideell medlemsorganisasjon, opprettet i 2010 i erkjennelsen av at det finnes dokumentert, fagfellevurdert og publisert internasjonal forskning om helseskadelige effekter fra elektromagnetisk stråling (slik som i dag benyttes til trådløs kommunikasjon fra mobiltelefoni, trådløse nettverk, m.v.).

Folkets Strålevern mener det er et betydelig problem for det norske folk at denne kunnskapen ikke reflekteres i norske lover og forskrifter. Organisasjonen arbeider for at det skal innføres en reell føre-var-linje som kan beskytte både mennesker og alt biologisk liv i naturen mot skadelige effekter fra slik ikke-ioniserende stråling.

I vår kildesamling finner du referanser til forskning og advarsler fra fagfeltet.
Les gjerne også mer på hjemmesiden vår.

Følg pressemeldinger fra Folkets Strålevern

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Folkets Strålevern på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Folkets Strålevern

Fra Harvard, om korrupsjon i FCC30.6.2015 17:18:23 CEST | Pressemelding

Det er FCC som setter grenseverdiene for elektromagnetisk stråling i USA. I boken "Captured Agency" beskrives hvordan industrien styrer regulerende myndigheter. Hvordan er koblingen myndigheter/industri i Norge? Bildet over er fra en rettssak i Asker&Bærum Tingrett i år. En familie som blir utsatt for helt urimelig stråling gikk til sak mot Telenor. Mellom Telenor og Telenors advokat sitter Lars Klæboe fra Statens strålevern, som rådgiver for Telenors advokat under hele rettssaken. Lars Klæboe er også hovedvitnet til Telenor. Hvem er det Statens strålevern skal verne? "Something is rotten in the state of Denmark".