Norska fackförbundet Delta varslar om strejk vid Norges ambassad

Det kan bli strejk bland de lokalt anställda vid Norges ambassad i Stockholm. Fackförbundet Delta kräver kollektivavtal som säkrar lokalanställda på norska ambassader och konsulat medbestämmande.

Deltas krav handlar bland annat om att lokalt anställda ska ha förtroendevalda som kan representera dem, säger Delta-leder Trond Ellefsen. Delta

Medlingen mellan Delta och det norska utrikesdepartementet startar onsdag 17 januari, med deadline midnatt natt til 19 januari. Från fredag morgon kan strejken vara ett faktum.

Kräver kollektivavtal om medbestämmande

- Delta kräver att lokalt anställda vid Norges ambassader kan ingå kollektivavtal som säkrar medbestämmande. Det borde vara enkelt att få på plats, säger Delta-leder Trond Ellefsen.

Deltas krav handlar bland annat om att lokalt anställda ska ha förtroendevalda som kan representera dem. Till exempel vid problem på arbetsplatsen, omstruktureringar och andra situationer som påverkar den enskildes dagliga arbete.

Kräver en plats vid bordet

– Detta handlar om rätten att organisera sig, att välja en facklig representant och att ha en plats vid bordet när förhållandena på arbetsplatsen ska diskuteras, säger Ellefsen.

– Partssamarbete är det vanliga sättet att förhålla sig till varandra i norskt arbetsliv. De lokalanställda, precis som alla andra, har rätt att påverka sin arbetsdag, hävdar Deltaledaren.

Ca 1100 personer är lokalt anställda vid norska ambassader och konsulat över hela världen.

Lokalt anställda vid de norska ambassaderna är personer som arbetar lokalt på respektive ambassad eller konsulat. Lokalt anställda utför olika arbetsuppgifter som till exempel chaufförstjänster, vaktmästartjänster, olika administrativa uppgifter, ärendehantering, kulturfrågor, konsulära ärenden, projektledning och andre uppgifter relaterade till driften.

Trond Ellefsen, Delta-leder

Delta organiserer 97.000 medlemmer og er den største arbeidstakerorganisasjonen i YS.