Priv. til red.: Pressen inviteres til YS Stats konferanse, med tariffoppgjøret og beredskap som tema

Tid: Tirsdag 16. januar, klokken 09.45 til 16.00
Sted: Scandic Helsfyr, Innspurten 7, 0663 Oslo

Temaer: Det kommende tariffoppgjøret og samfunnssikkerhet/beredskap

Den økonomiske situasjonen preger YS Stats forbund og medlemmer. Årets tariffoppgjøret blir derfor viktig, med et behov for lønnsløft i Staten. Evnen til å beholde og rekruttere ansatte som kan levere gode tjenester må sikres. Dette blir tema på YS Stats konferanse tirsdag 16. januar.

Den økte, sikkerhetspolitiske uroen i Norges nærområder, med økende press på grensene og mer alvorlig kriminalitet, treffer mange av YS Stats forbund direkte. Å lykkes med økt beredskap hjemme og ute er helt avgjørende i tiden som kommer.  Også dette blir tema på YS Stats konferanse.

Program:

09.45: Åpning ved Unn Kristin Olsen, nestleder i YS Stat
10.00: Noen arbeidsgiverpolitiske tema ved Gisle Norheim, statens personaldirektør
10.45: Pause
11.00: Byråkraten, det grå gullet ved Øyvind Eggen, fagdirektør NORAD
11.45: YS-leder Hans Erik Skjæggerud og leder YS Stat, Jens B Jahren
12.30: Lunsj
13.15: Tariffmekling og lønnsoppgjøret 2024 ved riksmekler Mats Ruland
14.00: Pause
14.15: Russlands krig mot Ukraina – årsaker, status og scenarioer ved Tor Bukkvold, forskningssjef FFI
15.15: Statsråd Karianne Tung (Digitaliserings – og forvaltningsminister)

YS Stat er en hovedsammenslutning og forhandler på vegne av ca 25 000 statlige medlemmer i sju YS-forbund: Befalets Fellesorganisasjon, Delta, Kriminalomsorgens Yrkesforbund, Norsk Tollerforbund, Parat, Skolelederforbundet og STAFO. Medlemmene representerer alle deler og alle nivåer av statsforvaltningen. Digitalisering- og forvaltningsdepartementet (DFD), ved Statens personaldirektør er arbeidsgivermotpart.