Slik reiste vi i 2023 – høyere bestillingsnivå enn før pandemien til tross for den økonomiske situasjonen.

Etter noen år med en pandemi som begrenset reiselivet, etterfulgt av et år med økonomiske vanskeligheter, er reiselysten sterk. Høye renter, matvarepriser og inflasjon ser ikke ut til å ha hatt altfor stor innvirkning på reisingen, og reisebyrået Tickets reisestatistikk viser at bestillingsnivået i 2023 var 1 prosent høyere enn i 2019. Mange velkjente reisemål ligger på topplisten, men også nye reisemål har dukket opp i 2023, der Spania har vært det mest populære landet.

De siste årene har vært preget av pandemi, reiserestriksjoner, passproblemer og streiker. Nå som reiselivsbransjen har kommet mer tilbake til normalen, så bestiller vi våre etterlengtede utenlandsreiser igjen. Sommerreisene fikk et ekstra løft i løpet av sommeren, da det ustabile været førte til en betydelig økning i bestillinger.

•  Jeg tror alle bare ville ut å reise igjen, hjemmeferie har gjort jobben sin og nå vil vi tilbake til solen og strendene. Mange reiser til nye reisemål, men mange reiser også tilbake til sine gamle favoritter. Fellesnevneren er at folk reiser for fullt igjen, noe som gleder oss, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

I 2023 har kortere reiser blitt mer populært, både når det gjelder avstand til reisemålet og reiselengde. Sammenlignet med 2019 har vi valgt å korte ned ferien med i gjennomsnitt tre dager. Flyreisene blir også kortere, og Thailand er den eneste destinasjonen utenfor Europa som fortsatt er på topplisten. Europa har hatt en imponerende ni prosent økning i bestillingsnivå sammenlignet med 2019. Denne trenden kan forklares med de høyere prisene på flybilletter som en følge av inflasjon, samt at reisende prioriterer smidige og bekymringsfrie reiser uten mellomlandinger. USA har også gått ned som reisemål, en årsak til dette kan være at prisene på reismålet har økt.

• Til tross for den økonomiske situasjonen sitter det langt inne å avstå helt fra den etterlengtede feriereisen etter tre tunge år. Men mange tilpasser naturligvis reisene etter lommeboken ved for eksempel å gi avkall på langturer og heller bli værende i Europa. Vi ser likevel at mange land i Sørøst-Asia begynner å komme tilbake, til tross for dyrere flybilletter kan du fortsatt slippe billig unna her fordi kronen ikke har svekket seg like mye som mot euro og dollar, sier Ellen Wolff Andresen.

De mest populære reisemålene i 2023:

1. Alicante (10)
  2. Bangkok (1)
  3. London (6)
  4. Gran Canaria (2)
  5. Malaga (Ny)
  6. Mallorca (Ny)
  7. Barcelona (Ny)
  8. Kreta (5)
  9. Antalya (Ny)
  10. Split (8)

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt t.o.m. 11. desember 2023 med avreise i 2023. Tallene i parentes viser plasseringen i samme periode i 2019.

Om Ticket

Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Vi velger bort sommerreisen til fordel for lavsesong.10.5.2024 09:30:00 CEST | Pressemelding

Reiselysten er fortsatt høy og 64 prosent oppgir at de kommer til å reise utenlands på ferie i år, mot 45 prosent som oppga det samme i 2023. I år er det imidlertid 44 prosent (av de 64 %) som planlegger å reise i sommerferien, mot 50 prosent i fjor og 78 prosent før pandemien, ifølge reisebyrået Tickets siste Kantar SIFO-undersøkelse. Dette viser en trend om at vi ønsker å reise utenfor høysesongen og heller spre reisene mer utover året.

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene29.4.2024 14:00:00 CEST | Pressemelding

Spania har de siste årene vært nordmenns ubestridte favorittreisemål - og det vil det også være i 2024. Tall fra Tickets Kantar SIFO-undersøkelse viser at de aller fleste (16 prosent) velger Spania som landet de aller helst vil besøke i år. Reisemål som Palma, Malaga og Gran Canaria er klassikere som er på toppen år etter år. For å oppdage noe nytt, ikke så turisttungt, er Estepona, Cadiz og San Sebastian perler som bør oppleves.