Sprengt strømnett kan bremse nye ladeplasser for elbil
Strømnettet i Osloområdet og på Østlandet er nærmest sprengt. Samtidig rapporterer Aftenposten om taxier og varebiler som sliter med å få ladet bilene sine. - Den ønskede elektrifiseringen kan bremses av at Statnett har sovet i timen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Østlandets store nettselskap, Elvia, rapporterte i høst at det nå er stengt for nyetableringer av bedrifter som trenger mye strøm i deres område. Nettet har rett og slett ikke kapasitet nok. Statnett som drifter høyspentnettet i Norge, innrømmer at elektrifiseringen av samfunnet har gått mye raskere enn forventet. Flere elbiler på veiene er en av årsakene, ifølge Statnett.
- Dette kan få konsekvenser for nødvendig utbygging av hurtiglading for elbiler og dermed bremse elektrifiseringen av bilparken, sier Sødal. - Men at vi vil trenge flere ladeplasser med kraftig effekt burde ikke komme som noen overraskelse, fortsetter han.
Trenger økt kapasitet i nettet
I Oslo blir stadig flere taxier elektriske og fra 1. november neste år skal alle være det. Taxisjåførene har noen dedikerte ladeplasser, men er likevel avhengig av det offentlig tilgjengelige hurtigladenettverket. Det samme gjelder varebiler som håndverkerne og varetransporten er avhengige av.
- Dette skaper kø på hurtigladerne i Oslo og da går det også utover andre folks lading, sier Nils Sødal. - Og får man ikke bygget flere hurtigladere, vil problemet vokse. Så her må Statnett jobbe raskt med få mer kapasitet i strømnettet. Hvis ikke kan proppen i strømnettet bremse elektrifiseringen av både privatbiler og yrkesbiler, fortsetter han.
Batteribytte kan avlaste strømnettet
Oslo Taxi inngikk i høst en avtale med det eneste bilmerket som per i dag kan bytte batteriet i elbilen i egne batteribyttestasjoner, nemlig NIO. Dette gjør det enklere for taxisjåføren å bruke lite tid på å fylle drivstoff i arbeidshverdagen.
- Batteribyttestasjoner krever også strøm. Batteriene som byttes ut skal også lades opp. Så uansett må strømnettet ha bedre kapasitet for å redde elektrifiseringen av bilparken i det tett befolkede østlandsområdet, sier Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Nå får snart alle Tesla-lading13.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Hele 42 prosent av elbilistene synes det er vanskelig å betale for seg på hurtigladeren. - Stadig flere biler har en enkel løsning på dette, nemlig det som heter Plug&Charge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Høyres tog-refusjon må dekke flere forsinkelser enn i dag12.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Endelig kommer det et forslag som kan gi de reisende bedre rettigheter enn i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Hun viser til Høyres forslag om at togreisende skal få automatisk refusjon når togene er forsinket eller innstilt.
Bøtene øker: 10 450 kroner for mobilbruk i bil10.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra 15. mars øker bøtesatsene nok en gang. – Nå er det langt på overtid at det dokumenteres at høye bøter faktisk gir bedre trafikksikkerhet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Nå må klimasikring av veiene trappes opp7.3.2025 11:59:59 CET | Pressemelding
– Nok en gang stenger flom og skred veier og isolerer lokalsamfunn. Vi kan ikke få sagt sterkt nok at klimasikring av veiene må prioriteres langt høyere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Hold løftene på veivedlikehold6.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene vil koste mer enn 100 milliarder kroner å hente opp, men i år vil regjeringen bare bruke 480,5 millioner mer enn i fjor. – Det er langt fra nok til å hente opp forfallet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom