Sprengt strømnett kan bremse nye ladeplasser for elbil
Strømnettet i Osloområdet og på Østlandet er nærmest sprengt. Samtidig rapporterer Aftenposten om taxier og varebiler som sliter med å få ladet bilene sine. - Den ønskede elektrifiseringen kan bremses av at Statnett har sovet i timen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Østlandets store nettselskap, Elvia, rapporterte i høst at det nå er stengt for nyetableringer av bedrifter som trenger mye strøm i deres område. Nettet har rett og slett ikke kapasitet nok. Statnett som drifter høyspentnettet i Norge, innrømmer at elektrifiseringen av samfunnet har gått mye raskere enn forventet. Flere elbiler på veiene er en av årsakene, ifølge Statnett.
- Dette kan få konsekvenser for nødvendig utbygging av hurtiglading for elbiler og dermed bremse elektrifiseringen av bilparken, sier Sødal. - Men at vi vil trenge flere ladeplasser med kraftig effekt burde ikke komme som noen overraskelse, fortsetter han.
Trenger økt kapasitet i nettet
I Oslo blir stadig flere taxier elektriske og fra 1. november neste år skal alle være det. Taxisjåførene har noen dedikerte ladeplasser, men er likevel avhengig av det offentlig tilgjengelige hurtigladenettverket. Det samme gjelder varebiler som håndverkerne og varetransporten er avhengige av.
- Dette skaper kø på hurtigladerne i Oslo og da går det også utover andre folks lading, sier Nils Sødal. - Og får man ikke bygget flere hurtigladere, vil problemet vokse. Så her må Statnett jobbe raskt med få mer kapasitet i strømnettet. Hvis ikke kan proppen i strømnettet bremse elektrifiseringen av både privatbiler og yrkesbiler, fortsetter han.
Batteribytte kan avlaste strømnettet
Oslo Taxi inngikk i høst en avtale med det eneste bilmerket som per i dag kan bytte batteriet i elbilen i egne batteribyttestasjoner, nemlig NIO. Dette gjør det enklere for taxisjåføren å bruke lite tid på å fylle drivstoff i arbeidshverdagen.
- Batteribyttestasjoner krever også strøm. Batteriene som byttes ut skal også lades opp. Så uansett må strømnettet ha bedre kapasitet for å redde elektrifiseringen av bilparken i det tett befolkede østlandsområdet, sier Nils Sødal.
Nøkkelord
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom