Nyt Norge troner på toppen av merkekjennskap i Norge
Nyt Norge scorer høyt på den årlige undersøkelsen om forbrukerpreferanser og merkekjennskap og er mest kjent med hele 94 %. «Vi er utrolig kry over at Nyt Norge fortsatt er den mest kjente merkeordningen for mat når vi spør forbrukere», sier adm. dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.
Mest kjent med 94 %
Nyt Norge er landets mest gjenkjente merke for mat og drikke med en imponerende forbrukerkjennskap på 94 %. “Det er nesten ikke mulig å gjøre det bedre – og viser at forbrukeren er veldig klar over at vi har et offisielt opprinnelsesmerke på over 5000 ulike varer i butikk som i seg selv er rekord”, sier Sundqvist med glød og begeistring.
8 av 10 mener at NYT NORGE er viktig
«Nyt Norge inntar en fremtredende plass hos den norske forbrukeren. Merket representerer mer enn bare garanti på norsk opprinnelse. Når du velger Nyt Norge produkter, støtter du ikke bare norsk selvforsyning og arbeidsplasser over hele landet. Du bidrar også til et sterkt norsk landbruk, samtidig som du sikrer deg trygge norske matvarer. Litt av et kinderegg», fortsetter Nina Sundqvist.
Fakta fra undersøkelsen
Forbrukerundersøkelse av Mediacom Insight på vegne av Stiftelsen Norsk Mat i oktober viser følgende fakta:
- Kjennskapen til NYT NORGE fortsetter opp – mest kjent med hele 94 %!
- NYT NORGE er merket som flest orienterer seg etter – med 57 %
- 8 av 10 enige i at NYT NORGE er viktig
- 63 % velger alltid norske matvarer der det er mulig
- Bærekraft, trygghet og støtte til norske arbeidsplasser og den norske bonden viktigste grunner til å velge norsk
«Det varmer å se en økende bevissthet og foretrukket bruk av produkter med Nyt Norge. Resultatene er en flott bekreftelse på vårt arbeid for å folk til å velge norske produkter, med verdier som samsvarer med selvforsyning og matsikkerhet», sier Sundqvist.
Ny rekord for Nyt Norge
I sommer var det registrert 5060 Nyt Norge produkter fra tilsammen 128 virksomheter. Dette er ny rekord! De største kategoriene av Nyt Norge-varer er:
- kjøtt, med 2330 produkter
- frukt og grønt med 1215 produkter
- planter med 725 produkter
- melk og meieri med 465 produkter
- Andre varer med 140 produkter
- Korn med 105 produkter
- Egg med 80 produkter.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noBilder
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur19.3.2024 14:32:35 CET | Pressemelding
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom