Stiftelsen Norsk Mat

Nyt Norge troner på toppen av merkekjennskap i Norge

Del

Nyt Norge scorer høyt på den årlige undersøkelsen om forbrukerpreferanser og merkekjennskap og er mest kjent med hele 94 %. «Vi er utrolig kry over at Nyt Norge fortsatt er den mest kjente merkeordningen for mat når vi spør forbrukere», sier adm. dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

Nyt Norge er fortsatt er den mest kjente merkeordningen for mat
Nyt Norge er fortsatt er den mest kjente merkeordningen for mat Foto: Babusjka Stiftelsen Norsk Mat

Mest kjent med 94 %

Nyt Norge er landets mest gjenkjente merke for mat og drikke med en imponerende forbrukerkjennskap på 94 %. “Det er nesten ikke mulig å gjøre det bedre – og viser at forbrukeren er veldig klar over at vi har et offisielt opprinnelsesmerke på over 5000 ulike varer i butikk som i seg selv er rekord”, sier Sundqvist med glød og begeistring.

8 av 10 mener at NYT NORGE er viktig

«Nyt Norge inntar en fremtredende plass hos den norske forbrukeren. Merket representerer mer enn bare garanti på norsk opprinnelse. Når du velger Nyt Norge produkter, støtter du ikke bare norsk selvforsyning og arbeidsplasser over hele landet. Du bidrar også til et sterkt norsk landbruk, samtidig som du sikrer deg trygge norske matvarer. Litt av et kinderegg», fortsetter Nina Sundqvist.

Fakta fra undersøkelsen

Forbrukerundersøkelse av Mediacom Insight på vegne av Stiftelsen Norsk Mat i oktober viser følgende fakta:

  • Kjennskapen til NYT NORGE fortsetter opp – mest kjent med hele 94 %!
  • NYT NORGE er merket som flest orienterer seg etter – med 57 %
  • 8 av 10 enige i at NYT NORGE er viktig
  • 63 % velger alltid norske matvarer der det er mulig
  • Bærekraft, trygghet og støtte til norske arbeidsplasser og den norske bonden viktigste grunner til å velge norsk

«Det varmer å se en økende bevissthet og foretrukket bruk av produkter med Nyt Norge. Resultatene er en flott bekreftelse på vårt arbeid for å folk til å velge norske produkter, med verdier som samsvarer med selvforsyning og matsikkerhet», sier Sundqvist.

Ny rekord for Nyt Norge

I sommer var det registrert 5060 Nyt Norge produkter fra tilsammen 128 virksomheter. Dette er ny rekord! De største kategoriene av Nyt Norge-varer er:

  • kjøtt, med 2330 produkter
  • frukt og grønt med 1215 produkter
  • planter med 725 produkter
  • melk og meieri med 465 produkter
  • Andre varer med 140 produkter
  • Korn med 105 produkter
  • Egg med 80 produkter.

Kontakter

Bilder

I år får du også juletrær merket med Nyt Norge.
I år får du også juletrær merket med Nyt Norge.
Last ned bilde
Se etter Nyt Norge når du handler julemat.
Se etter Nyt Norge når du handler julemat.
Last ned bilde

Om oss

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter. 

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye