20 år som ridder av norsk mat- og drikkekultur
Landbruks- og matminister Geir Pollestad hyllet merkeordningen Beskyttede betegnelser på 20-årsdagen. - Det er en ære å gratulere de som har vært en del av denne utrolige reisen. En spesiell takk går til Rørosmeieriet og «Økologisk Tjukkmjølk fra Røros», pioneren fra 2004, sa Pollestad på Kokke-EMs åpningsdag i Trondheim.
Pollestad gratulerte Beskyttede betegnelser med 20-årsdagen og fikk smaksprøver fra Rørosmeieriet på både tjukkmjølk og skjørost da han var innom Beskyttede betegnelser sin stand på messedelen på Bocuse d'Or Europe i Trondheim på åpningsdagen.
- Regjeringen har ambisiøse mål for salget av lokal mat og drikke, og vi har satt som mål at salgsverdien i denne kategorien skal være på 25 milliarder i 2035. I den oppskriften vi skal lage for å nå dette målet vil merkeordningen Beskyttede betegnelser være en av mange ingredienser. Merket er jo ridderen av norsk mat- og drikkekultur, og det bør bæres med stolthet, sier Pollestad.
Beskyttet og verdsatt
Festsodd fra Trøndelag, Tjukkmelk fra Røros og Fjellmandel fra Oppdal er eksempler på matprodukter i Trøndelag som har en beskyttet betegnelse. Merkeordningen bygger identitet og stolthet, og det gjør det lett for forbruker å forstå verdien av slike produkter. Beskyttede betegnelser er et internasjonalt veikart som gjør det enkelt for tilreisende fra andre europeiske matregioner å forstå hvilke kvaliteter vår matkultur har.
Under EM i kokkekunst, Bocuse d'Or Europe i Trondheim er blant annet tørrfisk, reinsdyrkjøtt og norsk akevitt råvarer. Tørrfisk fra Lofoten, Rein fra Jotunheimen og Linjeakevitt er produkter innenfor disse kategoriene som har kvalifisert til Beskyttet geografisk betegnelse.
- Denne 20-åringen står det respekt av! På disse 20 årene har Norge klart å dokumentere sammenhengen mellom smak, sted og kvalitet for 32 norske mat- og drikkeprodukter, og løftet dem opp i samme klasse som Champagne og Roquefort. Nå bretter vi ermene opp for de neste årene og satser på å ha minst 50 i 2030, og helst fler! Vi har råvarer i verdensklasse, produsert av mathåndtverkere som virkelig kan sine saker, tilberedt av prisbelønte kokker. Det er ingen grunn til å stå med lua i hånda, sier administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist.
Tjukkmjølk var først
Økologisk Tjukkmjølk fra Røros var det første norske produktet som fikk sin egen lov i forskrifts form som dokumenterer sammenhengen mellom sted, smak og kvalitet.
Rørosmeieriet har beskyttet geografisk betegnelse både på Økologisk Tjukkmjølk fra Røros og Skjørost fra Røros-traktene. Nå har Rørosmeieriet startet prosessen med å beskytte både Røros SmørTM og Røros Rømme TM
- Det å være den første som klarte å kvalifisere for en beskyttet geografisk betegnelse i Norge, er vi svært stolte av. Det har betydd mye både for å skape stolthet og salg av denne viktige delen av vår nasjonale matarv, sier meieribestyrer Trond Vilhelm Lund i Rørosmeieriet.
- Beskytta Betegnelse på Økologisk Tjukkmjølk fra Røros har vært en veldig viktig veiviser for å vise fram mattradisjoner fra Trøndelag, og viktig inspirator for de andre 5 beskyttede betegnelsene. Tjukkmjølka har røtter langt tilbake i historien, og gir oss viktig informasjon om matkultur og hvordan konservere melk som gir lang holdbarhet. Vi trenger fyrtårn som Rørosmeieriet, som forteller om historien om økologisk melkeproduksjon og verdien av å ta vare på jorda og mattradisjonene. Gratulerer med dagen!, Sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk mat- og drikke.
Fakta om merkeordningen Beskyttede betegnelser
Beskyttede betegnelser er en offentlig merkeordning som sikrer norsk mat- og drikkekultur beskyttelse og anerkjennelse.
Den vektlegger den spesielle forbindelsen mellom et produkt og det geografiske området det kommer fra, samt tradisjonen som ligger bak. Kravene til dokumentasjon er strenge.
Beskyttede betegnelser er den eneste merkeordningen for mat og drikke i Norge som reguleres av en egen nasjonal forskrift.
Kontakter
Nina SundqvistAdministrerende direktør
Tel:+47 917 85 620nina.sundqvist@norskmat.noAnne Mette JohnsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 909 61 602anne.mette.johnsen@norskmat.noBilder
Lenker
Om oss
Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.
Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.
Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Mat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Mat
Hardanger, Telemark, Gloppen og Sunnmøre med lokal drikke i særklasse15.3.2024 15:15:04 CET | Pressemelding
- At 9 produkter har kommet gjennom nåløyet til det drikkefaglig sterke dommerpanelet vitner om det svært høye nivået innenfor norsk drikke, sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist under utdelingen av Spesialitetsmerket under Norges Beste Drikke på Rampen i Oslo.
Margit Dale fra Valle i Setesdal vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris15.2.2024 16:16:32 CET | Pressemelding
- Skal vi bevare norske mattradisjoner er vi helt avhengige av brobyggere mellom generasjoner. Årets vinner er nettopp en slik brobygger, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris på Sentralen i Oslo.
Unik havrekjeks fra Trøndelag hedret med Spesialitetsmerket i Berlin19.1.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
– Å bruke eget korn i eget bakeri gir en helt spesiell kvalitet og dette er virkelig et produkt å være stolt av, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han delte ut Spesialitetsmerket for lokalmat i særklasse til «Havrekjeks» fra Røra bakeri, under åpningen av Internationale Grüne Woche i Berlin.
Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris21.12.2023 10:30:32 CET | Pressemelding
Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.
Nyt Norge troner på toppen av merkekjennskap i Norge11.12.2023 14:40:06 CET | Pressemelding
Nyt Norge scorer høyt på den årlige undersøkelsen om forbrukerpreferanser og merkekjennskap og er mest kjent med hele 94 %. «Vi er utrolig kry over at Nyt Norge fortsatt er den mest kjente merkeordningen for mat når vi spør forbrukere», sier adm. dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom