Dette er finalistene til Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris

Blir det en kandidat fra Valle i Setesdal, Jølster, Sandefjord eller Oslo som vinner Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris i år? Nå kan publikum stemme på sin favoritt.

Finalistene til Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris 2023. F.v. Margit Dale, Kari Støfringsdal, Inger Lise Fevang Jensen og Annechen Bahr Bugge.
Finalistene til Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris. F.v. Margit Dale, Kari Støfringsdal, Inger Lise Fevang Jensen og Annechen Bahr Bugge.

Nå kan du stemme på din kandidat

Ingrid Espelid Hovigs matkulturpris deles i år ut for 30. gang, og nå kan publikum være med på å bestemme hvem som får den gjeve prisen.

Ingrid Espelid Hovig var en av landets mest innflytelsesrike formidlere av kostholds- og matkultur. I hennes ånd skal prisen i år gå til en person som har utmerket seg som en inspirerende formidler og pådriver i arbeidet for et sunt norsk kosthold, samt for å bevare og videreføre norske mattradisjoner og matkultur som helhet.Etter en åpen nominasjonsprosess har styret og fagjuryen valgt ut fire finalister blant de 38 nominerte.

Prisen består av et diplom og et stipend på 30.000 kroner og deles ut på Stiftelsen Norsk Mat sitt 30-årsjubileum 15.02.2024. Hvem som vinner, avgjøres av både folkets og fagjuryens stemmer som teller likt.

Slik stemmer du:

Du kan stemme på én av de fire nominerte av gangen, og kun én gang per dag. Stemmegivningen avsluttes 22. januar 2024. Stemmesiden ligger her. Dette er årets fire finalister:

Margit Dale

Margit Dale bruker både tradisjonelle og moderne kanaler for å spre sin matkultur med dype røtter i hjembygda Valle i Setesdal. Bestemorens gulnede oppskriftsbøker er utgangspunktet, og både gamle og moderniserte oppskrifter spres ved hjelp av kokebøker, TV-serier og hennes populære blogg. Sørlandets mat er basert på råvarer fra hav, fjell, skog, fjøs, hage og jorder, og Margit er selv både jeger, fisker og bonde. Dalie sier selv at det var en sterk forpliktelse til arv og tradisjon som gjorde at hun valgte å overta slektsgården fra 1300-tallet.

Inger Lise Fevang Jensen

Inger Lise Fevang Jensen fra Sandefjord har brukt sitt yrkesaktive liv til å undervise om mat og helse for elever på ungdomstrinnet og for studenter ved Universitet i Sørøst-Norge. Hun skal ha mye av æren for at det fremdeles eksisterer et Mat- og helsefag i dag. I sin ledelse av Landslaget for Mat og Helse og Sandar Historielag har hun inspirert mange til å bruke kortreist mat i et sunt kosthold. Fevang Jensen ledet i mange år Den Kulturelle Skolesekken, og hun har bidratt til å hedre minnet om foregangskvinnen Dorothea Christensen, som etablerte det første folkeskolekjøkken i Norge i 1890.

Kari Støfringsdal

Fjordamattunet i Jølster er hjertet i den formidlingen av kompetanse om tradisjonsmat og matkultur som har preget livet til Kari Støfringsdal. Bonden og husstellæreren har også vært med på å forfatte flere bestselgende kokebøker som "Ta kaka" og serien om Fjordamat. Vestlandsmaten står hennes hjerte nærmest, og Kari mener at man godt kan eksperimentere og putte litt chili i raspeballene. Støfringsdal har vært sentral i oppbyggingen av Norges Bygdekvinnelags nettsted om tradisjonsmat.

Annechen Bahr Bugge

Sosiolog og forsker Annechen Bahr Bugge har en doktorgrad i den norske middagspraksis. Hun står bak det omfattende bokverket "Fattigmenn, tilslørte bondebiker og rike riddere" om norske spisevaner fra 1500-tallet og frem til i dag. Bahr Bugge leder forskningsprosjektet FoodLessons, der man ser nærmere på vår kulinariske arv som en mulig ressurs i byggingen av "Matnasjonen Norge 2030". Her skal det synliggjøres at matglede, matkultur, kosthold, helse og produksjon av mat henger nøye sammen.

Finalist Annechen Bahr Bugge. Foto: Sonja Balci/OsloMet
Finalist Inger Lise Fevang Jensen