Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Rørosmeieriet sikter mot eliteserien med Røros Smør™ og Røros Rømme™

- Vi er stolte av å kunngjøre at vi i dag starter arbeidet med å søke om Beskyttet betegnelse for Røros Smør og Røros Rømme. Slik sikrer vi Røros sin matarv for fremtidige generasjoner. Det handler om respekt for fortiden og forpliktelse til fremtiden, sa Trond Vilhelm Lund, Meieribestyrer i Rørosmeieriet på Røros i dag.

Rørosmeieriet søker om beskyttet betegnelse på Røros Smør og Røros Rømme. T.v meieribestyrer Trond Vilhelm Lund Rørosmeieriet. T.h Hilde Myhren, Marked- og opplevelsesleder Rørosmeieriet. Stiftelsen Norsk Mat Stiftelsen Norsk Mat

Rørosmeieriet slapp nyheten om at de ønsker å søke om å få enda to produkter inn i merkeordningen Beskyttede betegnelser under en samling med trønderske lokalmatprodusenter. Rørosmeieriet var den første til å oppnå dette sterke juridiske vernet for Tjukkmjølk fra Røros i 2004.

• Det er viktig å heie fram et enestående arbeid for å bevare heltene i Trøndersk matarv, noe Rørosmeieriet gjør når de nå går for beskyttet betegnelse på Røros Smør™ og Røros Rømme™ , sier adm. dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

Røros Rømme™ er ekte håndverk

Den gode smaken på Røros Rømme™ kommer av at den får tid til å modnes ved at den syrnes lenge. Det gjør Røros Rømme™ ekstra smakfull og gir den en fløyelsmyk konsistens. Røros Rømme™ tar lenger tid å lage enn andre typer rømme, fordi Rørosmeieriet tar vare på håndverkstradisjoner.

Røros Smør™ med "dråppåa og nåen saltkoinn"

Rørosmeieriet hentet den tradisjonsrike smøroppskriften fra Ingrid Skancke i Djupsjølia ved Røros. Hun beskrev det perfekte smøret som: «Smøret ska vårrå åpent med dråppåa og nåen saltkoinn». For å lage Røros Smør™, syrnes først fløten over lang tid til rømme før den deretter kjernes til smør og tørrsaltes med norsk, uraffinert havsalt.

Bygger tillit med garantert kvalitet.

Beskyttede betegnelser er både en anerkjennelse av produktets kvalitet og opprinnelse, og en beskyttelse av de unike produksjonsmetodene og de lokale råvareren. Den offentlige merkeordningen dokumenterer sammenhengen mellom sted, råvare, oppskrift og tradisjon. Produktene som bære Beskyttet betegnelse  er verdsatt av generasjoner og viktig å bevare som en del av Norges matarv.

Trond Vilhelm Lund
Meieribestyrer
T: 99 10 77 31
@: trond.lund@rorosmeieriet.no