Extra først ute med priskutt på julevarer
Lavpriskjeden Extra forbereder seg på spinnville uker frem til jul når den, som første dagligvarekjede, annonserer nå det første store priskuttet på julevarer.
I disse dager er julevarene på full fart inn i dagligvarebutikken, og lavpriskjeden Extra er den første dagligvarekjeden som kutter prisene på julevarer. Noen eksempler er:
- Røkt pinnekjøtt: -24,1%
- Tynnribbe: - 18,3%
- Julepølse: - 16,7%
- Lutefisk: -21,6 %
På landsbasis selger lavpriskjeden Extra fire til fem millioner varer pr. dag og dette øker jevnt og trutt frem mot jul. Toppen nås i uke 51 der salget er 25-40 prosent høyere enn en normaluke.
– Mange nordmenn kjenner økt inflasjon på lommeboken og derfor er prisbevisstheten høy. Kundene setter pris på billigere mat. Dette gjør at vi som lavpriskjede forbereder oss på utrolig travle, men også morsomme uker. Det er høyt trykk hver eneste dag, men de siste dagene før jul er alltid helt spesielle. Lille julaften er den største handelsdagen i hele året med nesten dobbelt så mange solgte varer som normalt, sier Håvard Jensen, kjededirektør i Extra.
Kundene til Extra i Norge gjennomfører over 13 millioner handleturer i desember. Og produktet som havner oftest i handlekurven er klementin.
– Klementiner er vårt største enkeltprodukt gjennom hele desember. Det går enorme mengder, og det er ikke rart: Det er godt og sunt. Vi selger også mye agurk, kålrot og banan i uken før jul, i tillegg til melk, fløte og sjokolade, sier Jensen.
Extra er landets tredje største dagligvarekjede og vokser stadig. Håvard Jensen sier sukessoppskriften er enkel.
– Vi kombinerer lave priser og et bredt utvalg, så alle kan gjøre både hverdagshandel og julehandel hos oss. Extra eies av folket og vi har en viktigere jobb enn noen gang tidligere for å sørge for lavest mulig dagligvarepriser. At vi nå er først med priskutt på julevarer, viser at vi tar dette på høyeste alvor nå vi nå går julen i møte, avslutter Jensen.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom