Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017.
- Det er positive signaler om at snittlønnen til godssjåførene har økt betraktelig. Det bidrar til å bekjempe sosial dumping blant utenlandske sjåfører som kjører i Norge. Mye tyder på at allmengjøring av lønn og diett for lastebilsjåførene er årsaken til at flere utenlandske sjåfører får bedre lønnsvilkår. Samtidig har allmengjøring styrket norske arbeidsplasser og norske lastebilbedrifters konkurranseevne, understreker forbundsleder Jim Klungnes.
Noe av årsaken til økt lønn, kan være at sjåførene oppgir lengre arbeidsdager og mer kjøretid, som har gått opp i denne undersøkelsen. Det er også en økning på de som får minstelønn når de kjører i Norge. Allikevel er det fortsatt bare 1 av 5 som oppgir å få norsk minstelønn.
Halvparten av de utenlandske lastebilene kjøres av polske eller ukrainske statsborgere ifølge grenseundersøkelsen. Her har det vært en vekst av polske sjåfører, mens forrige undersøkelses oppgang av ikke-EU sjåfører har gått noe ned.
- Undersøkelsen viser en positiv utvikling ved at sosial dumping fra disse landene har avtatt og at de bruker sjåfører fra eget land. Det kan også ha bidratt til at snittlønnen har økt betraktelig, samtidig som arbeidsvilkårene har blitt bedre for sjåfører i EU-land, sier Klungnes.
Antall sjåfører som kommer med internasjonal last, og ikke kjører kabotasje i Norge, har økt drastisk (fra 20 til 167 som oppgir at de ikke utfører oppdrag i Norge). Dette kan tyde på at det kommer færre lastebiler over grensen på kabotasjeoppdrag, men undersøkelsen sier lite om hvor mange faste lastebiler fra utlandet som kjører kabotasjeoppdrag i Norge.
Det er klart at dagens situasjon, hvor kun en av fem utenlandske lastebilsjåfører mottar minstelønn når de opererer i Norge, er uakseptabel og krever umiddelbar handling fra regjeringens side. Dette er ikke bare et spørsmål om rettferdig lønn, men også om å sikre like konkurransevilkår for alle aktører i transportsektoren, avslutter Klungnes.
Pressen er invitert til fremleggelsen av grenseundersøkelsen på YTF-konferansen på Thon Hotell Oslofjord onsdag 1. november kl 12.15. Det vil bli mulig å gjøre intervju med forbundslederen på stedet etter avtale med kommunikasjonssjef Adrian Pracon, adrian@ytf.no, 93404436.
Nøkkelord
Kontakter
Adrian PraconKommunikasjonssjefYrkestrafikkforbundet
Tel:+4793404436adrian@ytf.noBilder
Dokumenter
Om oss
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
Yrkestrafikkforbundet krever allmenngjøring for varebilsjåfører i godsbransjen9.8.2024 13:48:54 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har nylig levert en begjæring til Tariffnemnda med krav om allmenngjøring av lønns- og arbeidsvilkår for varebilsjåfører i godsbransjen. Dette er et viktig skritt i forbundets langvarige arbeid for å sikre rettferdige arbeidsvilkår for alle arbeidstakere i bransjen.
Lastebilsjåførene har vedtatt lønnsoppgjøret med overveldende flertall.26.6.2024 12:00:00 CEST | Pressemelding
Godsjåførene får en lønnsøkning på 10,50 kroner. Minstelønnssatsene øker med 15 kroner. Det har medlemmene bestemt. Når vi teller stemmene fra Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet ser vi at 92 % av medlemmene har stemt ja i uravstemningen.
Enighet i lønnsoppgjøret for lastebilsjåførene. Et etterlengtet økonomisk løft.5.6.2024 07:59:00 CEST | Pressemelding
Lønnsforhandlingene mellom Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Fellesforbundet på arbeidstakersiden og NHO og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har resultert i enighet. Etter to intense dager med forhandlinger, har partene kommet til en avtale som sikrer et økonomisk løft for godssjåførene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom