Godt halvårsresultat for Hafslund

Hafslund fikk et resultat etter skatt på 3 626 millioner kroner første halvår 2023. Fortsatt høye kraftpriser, tilnærmet normal produksjon og en betydelig positiv effekt av verdiendring på finansielle kraftsikringer har gitt et svært godt halvårsresultat.

– Resultatet er historisk høyt for halvåret, og skyldes fortsatt høye priser og god produksjon. Første halvår i 2023 har vært preget av nedgang i kraftprisene i Europa og dette har sammen med mer nedbør i Sør-Norge ført til en reduksjon i kraftprisene også i Sør-Norge. Vi er positive til at prisene er på vei ned mot nivåer som er mer bærekraftige for forbrukere og samfunnet. Samtidig har kraftprisene fremdeles vært høye også i første halvår 2023, sier konsernsjef i Hafslund, Finn Bjørn Ruyter.

Hafslund fikk et driftsresultat for første halvår i 2023 på 9 519 millioner kroner sammenlignet med 5 306 millioner kroner i første halvår 2022.

– Første halvår 2022 var svært tørt og produksjonen til Hafslund var dermed lav. Første halvår i år har hatt mer normale magasinnivåer og produksjonen har ligget på et normalt nivå, sier Ruyter.

Driftsresultatet er også betydelig positivt påvirket av verdiendringer på finansielle kraftderivater som markedsverdivurderes i resultatet. Fall i terminpriser fra årsskiftet påvirker verdiendringen på finansielle kraftderivater i første halvår positivt (1 013 millioner), sammenlignet med negativ verdiendring som følge av økte terminpriser i første halvår 2022 (-1 264 millioner kroner).

Hafslund Oslo Celsio ble en del av Hafslund-konsernet i mai 2022. Driftsresultatet på 180 millioner kroner fra Celsio første halvår 2023 har vært negativt påvirket av regulerte fjernvarmepriser, frivillige rabattordninger og høye priser på brensler.

Mye nedbør i løpet av sommeren har gitt fulle magasiner og gir utsikter til høy kraftproduksjon, men også betydelig lavere priser enn i første halvår.

Under ekstremværet «Hans» ble et av Hafslund Eco Vannkrafts kraftverk, Braskereidfoss, satt under vann og demningen ved kraftverket gikk til brudd etter påkjenning fra de ekstreme vannmassene. Selskapet har igangsatt en granskingsgruppe for å kartlegge hendelsesforløp og årsakssammenhenger.

– Hendelsen er alvorlig. Det viktigste er at hendelsen ikke fikk konsekvenser for liv og helse, sier Ruyter. Braskereidfoss har en årsproduksjon på 170 GWh, hvilket tilsvarer i underkant av én prosent av konsernets totale kraftproduksjon.