Status vanninntrengning Braskereidfoss

Vannmassene ved Braskereidfoss har nå funnet veien gjennom fyllingsdammen på siden av kraftverket. Foreløpig ser det ut til at vannavledningen gjennom dammen går bra.

Tidlig onsdag 9. august førte en feil ved Braskereidfoss kraftverk til vanninntrengning ved kraftverket. Kraftverket ligger i Glomma, ca. 3 mil sør for Elverum i Våler kommune og består at to relativt store turbiner og dam med flomluker.

Vannet har nå gått gjennom fyllingsdammen, som ligger ved siden av kraftverket. Denne dammen er i lav konsekvensklasse (klasse 1). Foreløpig ser det ut til at vannavledningen gjennom fyllingsdammen går bra.

Det er store vannmengder i Glomma som følge av uværet "Hans", og det har vært vurdert flere ulike tiltak for å sørge for vannavledningen forbi kraftverket, blant annet sprengning. Det er foreløpig vurdert at det ikke skal sprenges.

Vi følger situasjonen tett og vurderer fortløpende tiltak i samarbeid med politi og forsvar på stedet.