Elvia øker beredskapen natt til mandag

Meteorologene melder om kraftig kastevind og ekstreme nedbørsmengder natt til mandag og mandag. Elvia øker beredskapen for å kunne opprettholde strømleveransene.

Denne værtypen kan gi utfordringer for strømforsyningen, med risiko for trefall over linjer.

– Vi har avtalt med våre beredskapsentreprenører at de kan mobilisere store styrker hvis det skulle bli behov for det, i tillegg til våre egne mannskaper. I tillegg øker vi beredskapen på driftssentralene og kundesentrene, sier Morten Schau, kommunikasjonssjef i Elvia.

Unngå linjer som har blåst ned

– Vi fraråder folk på det sterkeste å bevege seg i nærheten av linjer som henger lavt eller ligger på bakken. Det kan være strømførende ledninger, og berøring kan medføre livsfare, påpeker Schau.

Farlige forhold som linjer på bakken med videre kan meldes til Elvia ved å klikke her

Se strømbrudd på app og strømbruddskart

– Publikum kan se hvor det er strømbrudd i Elvias høyspentnett på Elvias app, eller på strømbruddskartet på Elvias nettsider. Vi sender også ut SMS-melding til kunder som er strømløse på grunn av feil i høyspentnettet. Feil i lavspentnettet, det vil si det siste strekket fra en transformator og inn til husveggen hos kundene, vil imidlertid ikke bli fanget opp av disse varslingssystemene, sier Schau.

– Ved større feil, som rammer svært mange av våre kunder, har vi dessverre ikke kapasitet til å besvare alle innkommende telefonsamtaler. Vi vil imidlertid legge ut talemeldinger med informasjon på vår feilmeldingstelefon 22 44 10 40 (for Oslo og Viken) og 62 12 30 00 (for Innlandet) opplyser Schau.

Råd og tips om strøm og strømbrudd finnes på www.elvia.no

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.