Meld fra om farlige forhold

Nettselskapet Elvia og andre aktører har mange koblingsskap stående ved veiskuldre. Mange slike skap blir hver vinter skadet under snøbrøyting. Nå som snøen smelter avdekkes slike skader.

- Hvis du ser et skadet eller et åpent strømskap er det viktig å holde avstand og at du melder fra til oss, sier kommunikasjonssjef Morten Schau i nettselskapet Elvia!

Strømskap er en viktig del av sikkerheten som Elvia har ansvaret for. Elvia befarer selv strømnettet jevnlig, men har ikke mulighet til å nå over alt hele tiden. Skader på strømskap eller strømlinjer kan føre til livsfarlige situasjoner for mennesker og dyr. Vi ønsker derfor at du melder fra til oss, slik at vi kan få fikset problemet så fort som mulig. Du kan ringe vår døgnåpne driftssentral.

Ring 22 44 10 40

Det hender at strømskap blir utsatt for påkjørsler, hærverk, brøyteskader eller andre skader. Alle strømskap og nettstasjoner skal dessuten være lukket og låst til enhver tid.

Hvis du oppdager en åpen dør eller et skadet skap, send oss en melding med:

• bilde av skaden
  • bilde av nummerskilt på skap/nettstasjon, som du finner lett synlig på forsiden
  • adresse eller forklaring på hvor du så den åpne døren

Du finner skjema for å melde slike skader på elvia.no

Få med deg nummerskiltet

Alle strømstolper, nettstasjoner og strømskap har som regel et lite nummerskilt. På nettstasjoner og strømskap er metallskiltet med nummeret lett synlig fra forsiden eller på døren. Dette nummeret gir oss verdifull informasjon om plassering, alder på stolpe/skap, og andre relevante opplysninger som gjør at våre feilrettere kan utføre jobben sin på en rask og trygg måte.

Så lenge det ikke er fare for liv og helse, er det derfor fint om du får tatt et bilde av nummerskiltet og sendt til oss sammen med bildet av skaden – vi setter stor pris på hjelpen.

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet. Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.

Elvia øker nettleien for å dekke inn økte kostnader1.9.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding

Elvia øker nettleien med virkning fra 1. oktober. Bakgrunnen er høyere renter, økte driftskostnader og høyere priser på materiell til å bygge ut, fornye og vedlikeholde strømnettet. For en privatkunde med et årsforbruk på 14 000 kWh vil økningen utgjøre 10 prosent eller 66 kroner per måned. For en enebolig med et årsforbruk på 25 000 kWh vil økningen utgjøre 112 kroner per måned. Hvordan fastsettes nettleien? Nettselskapene i Norge er tildelt ansvaret for å eie, bygge og drifte nettet innenfor sitt geografiske område. Selskapene er derfor strengt regulert av myndighetene ved RME, reguleringsmyndigheten for energi. Nettselskapet fastsetter prisen på nettleie, mens RME kontrollerer at det ikke hentes inn høyere nettleie enn det selskapet har lov til å kreve. -Nettleien skal dekke utgiftene et nettselskap har og estimatene baseres på kostnader fra tidligere år. Elvia har som mål at nettleien skal være så nøyaktig som mulig. Derfor vil våre kunder oppleve at vi justerer nettleien hyppigere