Stiftelsen Norsk MatStiftelsen Norsk Mat

Nyt Norge når milepæl: 5000 produkter i butikkhyllene

- Jeg er storfornøyd med at vi har passert en betydningsfull milepæl og nå har over 5000 registrerte varer fra 128 ulike produsenter som kan merkes med Nyt Norge, sier Nina Sundqvist, direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Adm. dir i Stiftelsen Norsk Mat, Nina Sundqvist gleder seg over å ha nådd 5000 Nyt Norge-merkede produkter Stiftelsen Norsk Mat Stiftelsen Norsk Mat

- Når vi ser tallet 5000, får vi virkelig stjerner i øynene. 5000 Nyt Norge-merkede produkter representerer et imponerende antall norske produkter som er tilgjengelige for forbrukere i butikker over hele landet. Potensialet for enda flere produkter som garanterer norsk opprinnelse er langt høyere enn dette. Derfor setter vi oss ambisiøse mål, og vi har tro på å nå 6000 Nyt Norge-varer i løpet av de kommende årene, sier adm.dir. Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

Siden lanseringen av Nyt Norge-merket har norske forbrukere vist økende interesse og bevissthet om norskproduserte varer. Kjennskapen til Nyt Norge-merket økt betraktelig, ved siste måling i oktober 2022 var den er på 94 %. Stadig flere forbrukere ( 62 %) sier også at de bevist orientere seg etter merket når de handler.

De største kategoriene av Nyt Norge-varer er kjøtt, med 2330 produkter, frukt og grønt med 1215 produkter, planter med 725 produkter, melk og meieri med 465 produkter, og andre varer med 140 produkter. Korn og egg følger deretter med 105 og 80 produkter henholdsvis.

- Nyt Norge-merket legger lista høyere enn både EU og norske lover når det gjelder krav til opprinnelse, noe som gir norske matprodusenter en unik mulighet til å gi forbrukerne ekte norsk kvalitet. Det er ingen tvil om at etterspørselen etter norsk mat er sterk, og Nyt Norge gjør det enkelt for forbrukerne å velge norske produkter i butikken, sier Sundqvist

Nye kategorier og satsinger i 2023

Nyt Norge er en merkeordning i stadig utvikling. I høst åpner Nyt Norge for en helt ny produktkategori. Lanseringsdatoen er ikke satt, så det er bare å vente i spenning.

På kornsiden er det et spennende prosjekt på gang med store ambisjoner om å øke produksjonen av norsk korn og mel. Matkornpartnerskapet er et prosjektet har vi stor tro på og ser frem til å kunne tilby enda flere Nyt Norge-merkede kornprodukter til forbrukerne.

Åpningen for at norskproduserte blomster og planter har vært en ubetnget suksess, med positive tilbakemeldinger fra forbruker og stadig flere merkebrukere.

Nyt Norge garantien

Nyt Norge er merket som garanterer at - råvarene er norske, - bonden har fulgt strenge norske regler, - maten er produsert og pakket i Norge.

Nyt Norge eies av den uavhengige Stiftelsen Norsk Mat.

Ny milepæl for Nyt Norge: 5000 produkter i butikk. Nina Sundqvist, adm. dir Stiftelsen Norsk Mat

Om oss