Hafslund og Obligo går sammen i en felles satsing på lading av tungtransport

Sammen med klimainvesteringsforvalteren Obligo og ladeselskapet Fastcharge, planlegger Hafslund å bygge omtrent hundre ladepunkter i Sør-Norge og i de store byene de neste årene.

Fra venstre: Victoria Lervik i Hafslund Vekst, Harald Grytten i Fastcharge og Christian Dovland i Obligo. Armin Jadidi (Hafslund)

Elektrifiseringen av lastebiler er et av klimatiltakene med størst potensial for utslippsreduksjoner. Tungtransporten slipper i dag ut over 2,9 millioner tonn CO2 hvert år. Det tilsvarer omtrent tre ganger så mye som Oslos totale årlige utslipp.

I utrullingsplanen for lading av tunge kjøretøy i Norge som ble lansert mandag denne uken, skriver Statens vegvesen i samarbeid med Nye Veier og Enova at vi nærmer oss et punkt der mest mulig må bygges fortest mulig. Satsingen til Hafslund og Obligo vil være et viktig bidrag for å få på plass et ladetilbud for tunge kjøretøy så raskt som mulig.

– Elektrifiseringen av lastebiler er allerede i gang. Hittil i år er ti prosent av salget av alle nye lastebiler elektriske, og vi forventer at dette tallet vil øke fram mot 2030. Men da må ladeinfrastrukturen være på plass. Det skal vi bidra til. De neste årene skal vi bygge ut en ladeinfrastruktur som skal gjøre det mulig å kjøre elektriske lastebiler i Sør-Norge, samt i og mellom de store byene, sier Martin S. Lundby, administrerende direktør i Hafslund Vekst.

Skal bygge hundre ladepunkter innen 2025

Målet er i første omgang å bygge omtrent ti store offentlige ladestasjoner for hurtiglading innen 2025. Til sammen vil de utgjøre omtrent hundre ladepunkter. Byggingen av den første starter på Alnabru i Oslo allerede til høsten, og vil settes i drift i starten av 2024.

– Oslo er en pilotby for utslippsfri tungtransport, og vi er glade for alle initiativ som får fortgang på ladeinfrastrukturen i byen vår. Utbyggingen av ladestasjoner for tunge kjøretøy er viktig for å nå Oslos klimamål og for at Oslo skal bli en utslippsfri by innen 2030, sier Rina Mariann Hansen, byråd for næring og eierskap i Oslo kommune.

Utbygging av ladestasjoner for tungtransport er en del av Hafslunds strategiske satsing på smart grønn byutvikling.

– Hafslund skal være en pådriver for energiomstillingen i Oslo og andre byer. Vi jobber bredt med grønne byløsninger, og har satsninger og kompetanse innen blant annet elektrifisering, solenergi, lading, batterilagring og styring, som vi vil dra nytte av i dette arbeidet, sier Victoria Lervik, direktør for grønne byer og teknologi i Hafslund Vekst.

– Obligo etablerte Fastcharge sammen med Harald Grytten i løpet av høsten 2022, og er imponert over hvordan selskapet på kort tid har posisjonert seg i forhold til den kommende elektrifiseringen av tungtransport. Sammen med Hafslund vil vi nå sikre at tyngre kjøretøyer har et effektivt ladenettverk på relevante lokasjoner som vil gi betydelige miljømessige gevinster sier Christian Dovland, styreleder i Fastcharge og administrerende direktør i Obligo.

Om selskapene

Hafslund er en av Europas største og Norges nest største produsent av fornybar kraft, og eier helt eller delvis mer enn 80 vannkraftverk i Norge. Hvert år produserer vi 21 TWh vannkraft fra våre anlegg og vi leverer 1,9 TWh fjernvarme til 400 000 mennesker og bedrifter i Oslo. Hafslund har en klar vekststrategi for årene som kommer, og satser blant annet på havvind, landbasert vind, solenergi og løsninger som bidrar til smart grønn byutvikling. Selskapet eier 50 prosent av Eidsiva Energi, og med det også Norges største nettselskap, Elvia.

Om Obligo

Obligo Investment Management AS er en uavhengig forvalter av bærekraftig infrastruktur. Vårt siste fond, Obligo Nordic Climate Impact Fund III AB investerer innenfor fornybar energi, elektrifisering av transportsektoren, karbonfangst og digital infrastruktur. Fondet har til nå gjort seks investeringer innenfor disse segmentene, og er et SFRD artikkel 9 fond med et klart mål om å redusere miljøskadelige utslipp. Obligo er forvalter av alternative investeringsfond under tilsyn av det norske Finanstilsynet med kontorer i Oslo og Stockholm.

Om Fastcharge

Fastcharge er et selskap som bygger og skal drive ladestasjoner eksklusivt for tunge kjøretøy. Den første stasjonen kommer på Alnabru i Oslo, og har fått støtte fra Klimaetaten i Oslo. Vår ambisjon er å bygge et nettverk av ladestasjoner som gjør det sømløst og enkelt å transportere varer utslippsfritt i Norge.