Enkle råd mot farlig lyn

Lyn kan være livsfarlig hvis det kommer for nære og slår ned i det elektriske anlegget. Men det er noen forholdsregler du kan foreta for å sikre elektriske apparater og fare for brann i boligen din.

Juli og august er de to mest lyn-utsatte månedene i året. Hvert år mottar forsikringsselskapene rundt 5000 skademeldinger som følge av lynnedslag. I tillegg registreres det årlig om lag 3000 branner i Norge som følge av lynnedslag. Kanskje det mest skremmende - lyn og torden kan sette huset ditt i brann flere måneder etter at uværet er over. Sør- og Øst-Norge er mest utsatt for skadevoldende lynnedslag. Med andre ord Elvias kunder bør være spesielt påpasselige.

Overstrømmer kan snike seg inn i huset ditt

Lyn fører ofte til overspenninger på elektrisitetsnettet. Overspenningene vandrer langs ledningsnettet og kan komme inn i huset ditt og skade elektriske apparater og den elektriske installasjon, og i verste fall føre til brann. Mest utsatt er områder med mye luftledninger, da kabler i bakken sjeldent blir utsatt for lyn.

Installer grov- og finvern

Det enkleste rådet for å beskytte elektriske apparater er å trekke ut støpslene når uværet nærmer seg eller når du reiser på ferie. Men for å være på den sikre siden bør man installere overspenningsvern. Fra 2012 ble det påbudt å montere overspenningsvern i alle nye anlegg. Med overspenningsvern slipper du å bekymre deg for brann og skader på utstyr. Du trenger heller ikke å trekke ut støpslet i tordenvær, for så å programmere om klokker og andre innstillinger på apparatene når du setter i støpslet igjen. Du bør ha et grovvern (overspenningsvern) som monteres i sikringsskapet og beskytter mot de større spenningspulsene.  I tillegg bør du ha et finvern foran utsatte apparater som for eksempel tv og datautstyr. Et grovvern må monteres av en godkjent installatør, mens et finvern plugger du selv rett i stikkontakten. Husk at kontakten må være jordet, hvis ikke har ikke finvernet noen effekt! Vernene du benytter bør være FG-godkjent (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnemnd).

Sjekk selv

Du kan selv sjekke om du har overspenningsvern i boligen din, dersom dette er riktig dokumentert. Informasjon om dette er installert skal framgå av kursfortegnelsen som gjerne er montert på innsiden av døren til sikringsskapet. Prisen på montering av overspenningsvern ligger på rundt 5000 kroner. Finvern som plugges direkte i stikkontakten, koster fra 500-600 kroner.

App og elvia.no

På Elvias app og på elvia.no finner du blant annet strømbruddskart som gir deg kontinuerlig informasjon om alle pågående strømbrudd og planlagte utkoblinger. Vår strømbruddsveileder hjelper deg gjennom typiske situasjoner i hjemmet hvis du plutselig skulle oppleve strømbrudd.

Elvia er ansvarlig for Norges største nettområde. Vårt strømnett dekker totalt
ca. 50 000 km2. Det tilsvarer et område som er litt større enn Danmark – 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Det vil si at vi alltid er på jobb for å sikre at alle våre kunder har strøm, og at vi rykker ut for å reparere dersom det skulle oppstå en feil på en komponent i strømnettet.

Fremtiden er elektrisk, og Elvia har en sentral rolle i elektrifiseringen av samfunnet. Med over 850 ansatte er vi godt rigget for fremtiden, den stadige utviklingen og elektrifisering av nordmenns hverdag. Gjennom å sikre effektiv tilgang på strøm legger vi til rette for det grønne skiftet, for bærekraft og langsiktige valg.