Rygge Meieri med flere Spesialiteter

«Dette er utrolig stort for oss! Dette beviser at våre produkter har svært god kvalitet og gir oss motivasjon for videre arbeid», sier Sølvi Gammelsrød som er daglig leder i Rygge Meieri. Rygge Meieri fikk tildelt Spesialitet for to av sine oster under Mossedagene i helga.

F.v. Hanne Tollerud, ordfører i Moss kommune, Sølvi Gammelsrød, daglig leder i Rygge Meieri og Nina Sundqvist, adm.dir Stiftelsen Norsk Mat.

«I vår region har vi mange gode lokalmatprodusenter, men vi har en produsent som på kort tid har markert seg tydelig på kartet over svært god lokalmat. Rygge Meieri har bare holdt på siden 2020 og har allerede markert seg godt i Norge som osteprodusent», sa Hanne Tollerud som er ordfører i Moss kommune.

Rygge Meieri er et lite meieri som fører meierihistorien videre i de gamle tradisjonsrike lokalene ved Rygge stasjon. Rygge Meieri produserer lokalmat på økologisk melk fra egen gård, med kurasene Holstein og Melkesimmental som gir en særs god ystemelk. Alle ostene lages for hånd og yoghurten lages på tradisjonsrik metode.

Valgt ut av fagjury

«Fagjuryen er alltid på jakt etter de beste produktene innenfor sin kategori. De er eksperter på å lukte og smake seg gjennom norsk og lokalprodusert mat og drikke», sa Nina Sundqvist, adm.dir Stiftelsen Norsk Mat, under tildelingen.

OSTENE

Modningsost 1879

Modningsost 1879 er en halvfast og smakfull modningsost. I ystemelka tilsettes en unik rødkittkultur som gir osten en nydelig rustikk skorpe og en fyldig, aromatisk smak.

Fagjuryen la vekt på at osten har et pent utseende med den rustikke skorpen og en innbydende aroma. Smaken er mild og rund med god saltbalanse og den har en smidig konsistens.

«Den lagres i minimum 3 måneder og blir bare bedre med tiden», forteller Sølvi Gammelsrød.

Kremost ramsløk

Kremosten er laget av 100% naturlige råvarer og ikke tilsatt kunstige tilsetningsstoffer. Den er tilsatt økologisk ramsløk fra Nøring, også kjent som Nordens hvitløk.

Fagjuryen mente at Kremost ramsløk har et flott og friskt utseende med fint integrert ramsløk. Osten er bløt og kremete og smaken er mild med en fin syrlighet av klar, ren ramsløk. Kremost ramsløk er et meget vellykket produkt.

«Helt klart en av våre mest populære kremostvarianter», forteller Gammelsrød

Rygge Meieri har tidligere mottatt Spesialitet for osten Bjølsund Brie.

Les mer om Rygge Meieri

Fakta om Spesialitet og fagjuryen

Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse.

Bak merkeordningen Spesialitet står Matmerk, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Det er i dag over 538 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitetsmerket.

Les mer om Spesialitetsmerket

Fagjuryen for Spesialitet møtes 2-3 ganger i året for å smake på lokalmatprodukter som er blant de beste i landet. Produkter som får høy nok score, tildeles Spesialitet-merket som signaliserer norsk lokalmat i særklasse.

Les mer om fagjuryen

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@norskmat.no

Sølvi Gammelsrød, daglig leder i Rygge Meieri.

Om oss