Spør før du graver

Våren er høytid for å bygge tilbygg på huset, bygge garasje, eller sette opp et gjerde eller en bod? Det er enkelt å leie en minigraver, slå ned jordspyd eller skru ned jordskruer i bakken. Da bør man være oppmerksom på at store verdier ligger i bakken, som strøm- og datakabler og rør for fjernvarme og vann og avløp.
Kabel skadet av gravmaskin

Elvia opplever dessverre mange skader og strømbrudd som skyldes graveskader på kabler, gjerdestolper og jordspyd som slås i kabler og lignende.

Dette er skader som kan unngås dersom den som utfører anleggsarbeidet får utført kabelpåvisning før arbeidet starter.

Da blir en gjort kjent med eventuell infrastruktur i terrenget som eksempelvis strømførende kabler, rør for vann- og avløp mm. I tillegg får man informasjon om sikkerhetsmessige tiltak som må utføres ved anleggsarbeidet for å redusere risikoen for både materielle- og personelle skader. Det kan være livsfarlig å treffe en høyspentkabel.

Førstegangs påvisning av Elvia sin infrastruktur er gratis. Ta kontakt med Geomatikk 915 09 146, hverdager 07.00 - 16.00 (døgnåpen akuttelefon).

Skader på Elvia sin infrastruktur kan medføre erstatningsansvar for skadevolder og de typiske kostnadene inkluderer utrykning- og reparasjonskostnader samt kostnader som følge av brudd i strømleveransen (KILE). En liten skade kan fort bli kostbar, størrelsesorden på erstatningskrav fra Elvia varierer fra 30 000,- til 200 000,- kroner.

Kabel skadet av gravmaskin

Elvia er Norges nyeste nettselskap og har ansvar for forsyning av strøm til ca. 2 millioner kunder i Innlandet, Akershus, Østfold og Oslo. Vi sørger for at våre kunder er på i hverdagen gjennom å drifte og vedlikeholde strømnettet.