Over 124 millioner kroner til frivilligheten

Nesten 700 organisasjoner har fått en gledelig julegave nå i desember. Gjensidigestiftelsen har innstilt over 124 millioner kroner til prosjekter under utlysningen «Aktiv fritid for alle».
Bilde av Ingrid R. Lorange, administrerende direktør, Gjensidigestiftelsen. Foto: Paal Mork-Knutsen

En utfordrende tid

To år med pandemi har satt dype spor i frivilligheten, og nå ønsker vi å bidra der vi kan for å bygge den opp igjen, forklarer administrerende direktør i Gjensidigestiftelsen, Ingrid Lorange. Mange organisasjoner har trådd skikkelig til under pandemien, samtidig har de støtt på utfordringer rundt frafall av frivillige og sikring av stabil økonomi. - Rundt 80 prosent av organisasjonene har måtte avlyse inntektsgivende aktiviteter som loppemarked, basarer og lotteri, og mer enn 70 prosent har avlyst øvninger og treninger, forklarer hun videre. Dette gjør at frivilligheten går en usikker tid i møte.

Dette var noe av bakgrunnen for at Gjensidigestiftelsen for andre år på rad har satt av en betydelig sum til utlysningen "Aktiv fritid for alle", som har hatt som formål å skape fritidstilbud hvor alle mellom 1-110 år kan være med. - Målet har vært at flere skal få delta i organiserte fritidstilbud i lokalmiljøet, som deltakere og frivillige.

Stor interesse for utlysningen

Vi mottok 1720 søknader i år, så det har vært stor interesse for dette tiltaket, forklarer prosjektleder for utlysningen i Gjensidigestiftelsen, Trine Vekseth. Totalt har 692 prosjekter over hele landet fått innvilget støtte, noe som tilsier at rett over 40 prosent av de som søkte har fått innvilget støtte nå i september, forteller hun. Det er stort spenn i prosjektene som strekker seg fra 30 000 kroner til plateinnspillinger og opp til de største prosjektene som har fått innvilget 600 000 kroner.

Rekordstor tildeling i år

- Vi synes det har vært høy kvalitet på de søknadene som har kommet inn i år, og vi har fått svært mange tilbakemeldinger på at disse midlene kommer svært godt med i en tid hvor folk opplever trangere økonomiske tider med høy inflasjon, høyere renter og sterk prisvekst. For oss er frivilligheten viktig som en muliggjører for aktivitet for alle, så det å kunne bidra på akkurat dette området for 2023 føles veldig godt, forklarer Vekseth. - I år har satt av en rekordstor sum slik at vi kunne innvilge ekstra mange søknader, fordi vi ser hvor viktig dette for samfunnet vårt, avslutter hun.