Gjentar suksessen med sommeraktiviteter for barn og unge

Gjensidigestiftelsen har hatt kjempesuksess med sommeraktiviteter siden 2020, og inviterer nå små og store organisasjoner i hele Norge til å søke om midler til å gjennomføre sommeraktiviteter for barn og ungdom. Stiftelsen ønsker at flest mulig kan ha noe å glede seg til i sommer. Alle som vil skape sommerjobber for ungdom i tilknytning til aktivitetene, oppfordres spesielt til å søke.
Målet er å skape sommerjobber for ungdom som kan bidra til sommeraktiviteter for barn og unge. iStock 1188829286

- De siste årene har vært vanskelige for alle. Først med koronasituasjonen som har preget muligheten til sommeraktiviteter de siste tre årene, men også i 2023 er det mye usikkerhet rundt økt prisvekst og høye renter. Derfor vet vi at det å skape gratisaktiviteter for barn og unge blir viktig også i år. Vi har fått svært mange positive tilbakemeldinger på sommerutlysningene de siste tre årene, og gjentar derfor suksessen i år. I 2022 deltok rundt 140 000 barn på sommeraktiviteter finansiert av Gjensidigestiftelsen, og av disse fikk 3 700 ungdommer sommerjobb. Det var totalt 6 500 dager med aktiviteter fordelt på alle de 350 organisasjonene som gjennomførte aktiviteter, sier Ingrid Tollånes, leder for utdelinger i Gjensidigestiftelsen.

Håper ungdom kan få sin første betalte sommerjobb

-Som tidligere støtter vi lag og foreninger som ønsker å gi barn og ungdom et tilbud om aktiviteter i skoleferien, forteller Tollånes. Det er mulig å søke om midler til å involvere ungdommer i planleggingen og gjennomføringen av aktivitetene for andre barn og ungdommer.

- Vi vet mange unge strever med å få sommerjobb, noe vi gjerne vil bidra til å gjøre litt enklere.
Dette gir muligheter for å få sin første arbeidserfaring, samtidig som de unge kan tjene litt penger gjennom sommeren, sier Ingrid Tollånes.

Søknadsfrist 1. mars - Håper lag og foreninger kjenner sin besøkelsestid

Vi oppfordrer søkerne til å samarbeide med andre organisasjoner, og gjerne kommunen. Et mål er at aktivitetene skal gi kjennskap til aktiviteter og arenaer som kan benyttes andre tider av året.Slik kan nye tilbud vokse frem og gi varige aktiviteter i lokalmiljøene, forteller Tollånes.

Søknadsfristen er 1. mars 2023, og det kan søkes om støtte inntil 300 000 kroner. Aktivitetene og sommerjobbene må gjennomføres i skoleferien, avslutter Tollånes.

Fullstendige kriterier for utlysningen
er tilgjengelig på www.gjensidigestiftelsen.no