
Lar forsikringskunder teste bilabonnement

Det tror Fleks og Fremtind, som nå skal teste bruk av abonnentsbiler som erstatningsbil for forsikringskunder som får vraket bilen etter skade.
– Mange som plutselig står uten bil opplever at de har kort tid på å bestemme seg for hva de skal gjøre videre. Skal jeg ha ny bil? Skal jeg kjøpe brukt, eller skal jeg abonnere eller leie, spør Maren Brevik Klingen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Normalt dekker bilforsikringen leiebil i sju dager når bilen vrakes.
– Frem mot jul vil våre kunder i Stor-Oslo, som får bilen sin vraket etter en skade, få tilbud om erstatningsbil fra Fleks i én måned, sier Klingen.
Store leveringsproblemer på elbiler
Ett års ventetid på ny bil er ikke unormalt. Og lang leveringstid kan by på en krevende situasjon for dem som er avhengige av bil.
– Å bruke våre biler som erstatningsbil gjør at bilistene kan teste ut en ny måte å ha bil på. Det gjør det enkelt for Fremtinds kunder, da de får en bil de kan velge å ha så lenge de vil. Dette er en stor fordel i et presset bilmarked med lang leveringstid, sier Fredrik Bjørge Johansen i Fleks.
Etter én måned kan kundene velge å forlenge avtalen med Fleks, for egen regning.
– Vi håper mange av pilotkundene ser fordelene med bilabonnement, slik at de ikke har behov for å eie egen bil igjen, sier Bjørge Johansen.
– Vi ønsker å tilby alle kundene i piloten el-bil, uavhengig av hvilken bil de hadde før. Dette er fordi vi ønsker å gjøre det enkelt for kundene å ta bærekraftige valg, sier Klingen.
Fremtind registrerer årlig over 3000 skadesaker med biler som ender opp med å bli vraket, eller kondemnert som det heter på fagspråket. Majoriteten av disse er elbiler, og momsfritak på selve bilen, men ikke delene er blant hovedårsakene til dette.
Færre biler kan dekke samme transportbehov
Norske biler står i ro 97 prosent av tiden. Det er dårlig utnyttelse av bilparken. Ved å bruke biler fra Fleks som erstatningsbil, mens kunden venter på ny bil eller på å bestemme seg for hva hen skal gjøre, utnyttes bilparken bedre.
– Vi vet at folk har behov for et mer fleksibelt bilhold med mulighet for både å bytte bilen, dele eller pause bilen når de ikke har bruk for den. Dette gir bedre utnyttelse og færre biler kan dekke det samme transportbehovet, sier Bjørge Johansen.
Kontakter
Ida HundvebakkePR-ansvarlig
ida@fleks.noBilder

Om Fleks
Følg pressemeldinger fra Fleks
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fleks på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fleks
Fleks AS har ikke lyktes med restrukturering av selskapet og styret må melde oppbud13.5.2024 10:15:00 CEST | Pressemelding
Fleks AS kommer mandag til å melde oppbud som følge at selskapet ikke har lykkes etter en lengre restruktureringsfase med sine kreditorer.
Fleks inngår samarbeid med bildelingsselskapet Getaround22.6.2023 11:10:01 CEST | Pressemelding
Nå kan Fleks-kunder leie ut bilen sin til andre. På den måten håper Fleks og Getaround å bidra til bedre utnyttelse av bilparken i samfunnet.
Fleks styrker styret med to nye medlemmer31.3.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
På generalforsamlingen 29. mars ble Ellen Hanetho valgt til ny styreleder i Fleks og Anne Kristine Lund til nytt styremedlem. Eierne, med Bertel O. Steen og Sparebank 1 i spissen, styrker kompetansen i styret og planlegger for videre vekst.
Fleks kjøper bilen til bilabonnenter29.3.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Nå kan du la Fleks kjøpe bilen din, mot at du inngår et årsabonnement på bil. Selskapet tar dette grepet for å gjøre det ennå mer fleksibelt å abonnere på bil.
Fleks kjøper Kbil1.3.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
Fleks tar nye posisjoner i bruktbilmarkedet når de nå kjøper opp bruktbilforhandleren KBil i Bærum.