Sjekkliste for solceller: Syv ting du bør sjekke før du bestiller

Solcellepanel er i vinden som aldri før, og både bedrifter og privatpersoner over hele landet vurderer å skaffe seg den fremtidsrettede energikilden. For flere er det imidlertid mye å sette seg inn i og spørsmålene er mange. Her er en liste over syv ting du bør tenke over før du bestiller solceller.

1. Sjekk om taket er egnet

Det første du bør gjøre, er å sjekke om taket du ønsker solcelleanlegg på, er egnet. Så lenge du ikke har veldig mye skygge, vil alle tak som vender mot sør, øst og vest fungere optimalt. Tak som vender mot nord, kan være mer utfordrende. Du kan sjekke solkart.no for å se om taket ditt er egnet eller ikke.

2. Undersøk om det er søknadsplikt

Installasjon av solcelleanlegg er i utgangspunktet uten søknadsplikt så lenge det er snakk om én bruksenhet og én branncelle. Noen lokale reguleringsplaner kan imidlertid overstyre dette, og det er viktig å undersøke hvilke bestemmelser som gjelder i din kommune. Setter du opp solcelleanlegg uten å undersøke regelverket først, kan du risikere å måtte ta ned anlegget.

3. Velg selskap med omhu

Noe av det viktigste du kan gjøre for et fint resultat og en ryddig prosess, er å velge en solid aktør med orden i sysakene. Sjekk at selskapet er registrert i Elvirksomhetsregisteret, som betyr at selskapet har en faglig ansvarlig og er underlagt lokale el-tilsyn. Du bør også sjekke at selskapet betaler miljøgebyr, som går til arbeid med resirkulering av solcelleanlegg i storskala. Glem heller ikke å sjekke at tilbudet du får inkluderer stilas. Alt arbeid på skråtak har krav om kollektiv fallsikring. Om selskapet monterer solceller på skråtak med kun sele, er du selv ansvarlig om noe skulle gå galt.

4. Vurder hvilket anlegg som passer for ditt tak og hvor det skal plasseres

Hvis taket ditt er mer enn 20 år gammelt, bør du vurdere et integrert solcelleanlegg som erstatter takstein. Solcelletakene har like god effekt og prisen er kun fem til ti prosent høyere. Velger du anlegg montert på taket, må du passe på at panelene ikke er i nærheten av pipeoppstikk og andre ting som kan lage skygge. Selskapet vil hjelpe deg med hvilket anlegg du bør velge og hvor det bør plasseres.

5. Vær obs på lokale snø- og vindlaster

Det er forskjell på hvor mye press fra snø og vind et solcelleanlegg tåler, og du bør derfor kreve at anlegget blir prosjektert i henhold til lokale snø- og vindlaster. Jo fysisk større modulene er, desto mindre press tåler de. Som hovedregel skal solcelleanlegg festes inn i taket på hver 60x60 cm. Områdets snø- og vindlaster står skrevet i prosjekteringsunderlaget, som du kan be om å få tilsendt. Selskapet som monterer anlegget vil vurdere værforholdene, men du bør også sette deg inn i kommunens bestemmelser.

6. Ta hensyn til naboene

Store anlegg med over 10 kilowatt har vekselrettere som kan være en kilde til noe støy. Vurder sammen med installatørene hvor mye støy anlegget vil skape og om lyden vil være plagsom for nærmeste nabo. Dette gjelder primært store bygg med 230v-anlegg.

7. Sørg for god dokumentasjon på arbeidet

Når anlegget er installert, bør du sørge for å få dokumentasjon fra selskapet som har montert det. Slik sikrer du dokumentasjon på at jobben er gjort skikkelig. Montørene i Solcellespesialisten tar rundt 50 bilder av hvert anlegg, som ingeniører ser over og godkjenner at er levert i henhold til tegningene. All dokumentasjon blir deretter levert elektronisk i boligmappa. Det er normalt med fem års reklamasjonsrett og 25 års effektgaranti, som vil si at solcellene skal ha minst 85 % effekt etter 25 år.

Her er en liste over nyttige lenker: