Mer enn hver annen nordmann vil konsumere mer sikurlært hvis bedre logistikkløsninger var på plass

En undersøkelse gjennomført av Wanda og Circular Norway viser att 7 av 10 nordmenn kan tenke seg å benytte sirkulære tjenester i større grad hvis logistikk og transport var enklere. “Undersøkelsen bekrefter et behov for sirkulærlogistikk som støtter en voksende sirkulærøkonomi der leie, reparasjon og bruktkjøp utgjør viktige deler” sier daglig leder i Wanda, Lars Syse Christiansen.
Wanda elektrisk varebil

Markedet for brukt kjøp og salg fortsetter å vokse, men det er fortsatt et problem at mange ting ikke blir solgt - og mer enn 70 prosent sier at det hadde vært enklere å leie, reparere og kjøpe eller selge brukt hvis det fantes logistikk som i større grad kunne støtte prosessen.

“Stadig færre av oss eier egen bil, og transport av varer er ofte en bremsekloss for brukthandel, spesielt for større ting. Mange har helt enkelt ikke mulighet å hente eller levere tingene hjemme hos selger eller kjøper.

Wanda henter og leverer på døren, og vi er eksperter i å ta godt vare på tingene dine. Nå skal det blir like enkelt å handle brukt og ta vare på tingene som allerede finnes som det er å handle nytt på nett” sier Syse Christiansen.

Stort potensiale

I følge Circular Norway kaster norske husholdninger over 14 millioner tonn per avfall per år, og bare rundt 30% av dette blir resirkulert - Norge er dermed blant de dårligste i Europa på gjenbruk. Samtidig er verdiskapingspotensialet stort, I rapporten “Norge i Morgen” estimerer McKinsey potensialet for omlegging til en mer sirkulær økonomi til 46 milliarder kroner i økt verdi­skaping (BNP) og 14 000 nye arbeids­plasser i 2030.

“En omlegging til en mer sirkulær økonomi er et kinderegg som både skaper store verdier, og kan redusere fotavtrykk og CO2-utslipp betydelig - vår rolle er å levere tjenester og logistikkløsninger som gjør det betydelig enklere å velge smart og sirkulært” avslutter Syse Christiansen i Wanda.

Slik ble undersøkelsen gjennomført

Undersøkelsen er gjennomført av Yougov på oppdrag av Wanda og Circular Norway. Undersøekseln ble gjort i Q2 2022, og 1005 personer over hele Norge svarte på undersøkelsen

Wanda elektrisk varebil
Photo: liisa eelsoo
Enkelt å velge sirkulært

Akershusstranda 19

Wanda er en ledende start-up- for sirkulær logistikk. Vi leverer enklere, mer fleksibel og rimeligere tilgang på plass, og levefer tjenester og logistikk for vedlikehold, reparasjon, deling og salg, som bidrar til å forlenge levetiden til tingene våre. Wanda ble etablert i Oslo i 2020, og er nå aktiv i flere norske byer og Stockholm.