Ny undersøkelse: Oslo-folk har andre matpakkevaner enn resten av landet
Norstats ferske undersøkelse på oppdrag fra opplysningskontorene i landbruket i juni i år viser at nesten alle på barneskolen – fra 1. til 7. klasse – fortsatt har med matpakke på skolen. Og den viser klare forskjeller mellom Oslo og resten av landet på flere viktige punkter.
Oslo-foreldrene er generelt mer opptatt av matpakken enn resten, de er mer bevisst kostrådene, mer åpne for inspirasjon for å lage mer varierte og spennende matpakker, men samtidig syns nesten halvparten at det er mye «press og mas» rundt nivået på matpakkene.
Oslo-folk bruker betydelig mer tid på å lage matpakke enn resten av landet. 24 prosent av foreldre fra Oslo sier de bruker mer enn 15 minutter på å lage matpakke til barna. Det er dobbelt så mange som i landet totalt.
Oslo-foreldre opplever dessuten i større grad at barna får for lite tid til å spise matpakken på skolen enn foreldre i landet totalt. 53 % mener at Oslo-elevene på småtrinn og mellomtrinn får nok tid til å spise matpakken sin mot 62 % i resten av landet.
Oslo-matpakkene er også mer «middagsaktige» enn i resten av landet. For eksempel sier 43 prosent av de spurte fra hovedstaden at barnet har middagsrester i matpakken et par ganger i måneden eller oftere. For resten av landet er tallet 32 prosent. Og Oslo-elevene har også oftere salat eller pasta i matboksen.
Norstats matpakkeundersøkelse er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn,
Mobil: 952 89 666, Epost: torunn@brodogkorn.no
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten7.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.
Melketrend: Økologisk helmelk opp 25 prosent20.2.2025 08:36:52 CET | Pressemelding
For første gang på mange år øker melkeforbruket i Norge, og økologisk melk leder an i veksten. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget av økologisk helmelk har skutt i været med hele 25,3 % i 2024, mens konvensjonell helmelk økte med solide 6,1 % fra året før. Helmelk er den største kategorien innen økologisk melk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom