Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten

Del

Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.

– Brunost er en god kilde til jod, som mange får i seg for lite av, særlig unge, gravide og barn, sier ernæringsrådgiveren, Terese Glemminge Arnesen.
– Brunost er en god kilde til jod, som mange får i seg for lite av, særlig unge, gravide og barn, sier ernæringsrådgiveren, Terese Glemminge Arnesen.

– Yngre generasjoner velger ofte andre pålegg, men interessen for tradisjonell mat vokser. Når over halvparten av alle nordmenn allerede tenker på brunost som Norges nasjonalost, er det gledelig at den finner veien tilbake til flere frokostbord, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK.

Brunost – en klassiker i ny drakt

Frankrike har camembert, Sveits har raclette – og Norge har brunost. Likevel spiser bare 30 % av unge i 20-årene brunost ukentlig, sammenlignet med 64 % av dem over 60 år. Kan nye måter å bruke brunosten på gi den et løft?

– Brunost har en søt-salt smak som passer perfekt til frokost og kvelds, men den kan også gi en karamellisert dybde i matlaging. Tradisjonelle matvarer får nytt liv gjennom sosiale medier, så kanskje vi ser en brunost-bølge blant unge også? sier Glemminge Arnesen.

Mer enn bare smak – en god kilde til jod

Brunost er ikke bare god på smak, den er også en viktig kilde til jod, som mange – særlig unge og gravide – får for lite av. I tillegg inneholder den kalsium og B-vitaminer.

– En næringsrik frokost gir energi til dagen. Brunost er både sunn og enkel å bruke, og vi håper enda flere unge får øynene opp for den, sier Glemminge Arnesen.

100 år med ostehøvel – tid for brunostfest?

I år er det 100 år siden ostehøvelen ble oppfunnet – et verktøy som har gjort brunosten til en fast del av norske frokostvaner. Kanskje det er på tide å feire med en ny generasjon brunostelskere?

– Mattrender har gitt havregrøt, cottage cheese og surdeigsbaking en ny vår. Hvorfor ikke brunost? avslutter Glemminge Arnesen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter

Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye