Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.

– Yngre generasjoner velger ofte andre pålegg, men interessen for tradisjonell mat vokser. Når over halvparten av alle nordmenn allerede tenker på brunost som Norges nasjonalost, er det gledelig at den finner veien tilbake til flere frokostbord, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK.
Brunost – en klassiker i ny drakt
Frankrike har camembert, Sveits har raclette – og Norge har brunost. Likevel spiser bare 30 % av unge i 20-årene brunost ukentlig, sammenlignet med 64 % av dem over 60 år. Kan nye måter å bruke brunosten på gi den et løft?
– Brunost har en søt-salt smak som passer perfekt til frokost og kvelds, men den kan også gi en karamellisert dybde i matlaging. Tradisjonelle matvarer får nytt liv gjennom sosiale medier, så kanskje vi ser en brunost-bølge blant unge også? sier Glemminge Arnesen.
Mer enn bare smak – en god kilde til jod
Brunost er ikke bare god på smak, den er også en viktig kilde til jod, som mange – særlig unge og gravide – får for lite av. I tillegg inneholder den kalsium og B-vitaminer.
– En næringsrik frokost gir energi til dagen. Brunost er både sunn og enkel å bruke, og vi håper enda flere unge får øynene opp for den, sier Glemminge Arnesen.
100 år med ostehøvel – tid for brunostfest?
I år er det 100 år siden ostehøvelen ble oppfunnet – et verktøy som har gjort brunosten til en fast del av norske frokostvaner. Kanskje det er på tide å feire med en ny generasjon brunostelskere?
– Mattrender har gitt havregrøt, cottage cheese og surdeigsbaking en ny vår. Hvorfor ikke brunost? avslutter Glemminge Arnesen.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Riskrem troner som nordmenns juledessertfavoritt22.12.2025 07:05:00 CET | Pressemelding
Over halvparten av oss velger riskrem på julaften. Hele 55 % av de som har en tradisjon har denne klassikeren på dessertbordet, viser en fersk undersøkelse fra Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
36 % får dårlig samvittighet for matsvinn i jula18.12.2025 10:22:03 CET | Pressemelding
Nye tall viser at mange nordmenn får en dårlig følelse når mat havner i søpla i jula. Hele 36 prosent oppgir at de får dårlig samvittighet for matsvinn, viser en fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom



