Brunosten er tilbake – flere får smaken på nasjonalosten
Etter flere år med nedgang gjør brunosten comeback. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget har økt med 9,2 % de siste to årene. Nasjonalosten er igjen en favoritt på nordmenns brødskiver.

– Yngre generasjoner velger ofte andre pålegg, men interessen for tradisjonell mat vokser. Når over halvparten av alle nordmenn allerede tenker på brunost som Norges nasjonalost, er det gledelig at den finner veien tilbake til flere frokostbord, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i MELK.
Brunost – en klassiker i ny drakt
Frankrike har camembert, Sveits har raclette – og Norge har brunost. Likevel spiser bare 30 % av unge i 20-årene brunost ukentlig, sammenlignet med 64 % av dem over 60 år. Kan nye måter å bruke brunosten på gi den et løft?
– Brunost har en søt-salt smak som passer perfekt til frokost og kvelds, men den kan også gi en karamellisert dybde i matlaging. Tradisjonelle matvarer får nytt liv gjennom sosiale medier, så kanskje vi ser en brunost-bølge blant unge også? sier Glemminge Arnesen.
Mer enn bare smak – en god kilde til jod
Brunost er ikke bare god på smak, den er også en viktig kilde til jod, som mange – særlig unge og gravide – får for lite av. I tillegg inneholder den kalsium og B-vitaminer.
– En næringsrik frokost gir energi til dagen. Brunost er både sunn og enkel å bruke, og vi håper enda flere unge får øynene opp for den, sier Glemminge Arnesen.
100 år med ostehøvel – tid for brunostfest?
I år er det 100 år siden ostehøvelen ble oppfunnet – et verktøy som har gjort brunosten til en fast del av norske frokostvaner. Kanskje det er på tide å feire med en ny generasjon brunostelskere?
– Mattrender har gitt havregrøt, cottage cheese og surdeigsbaking en ny vår. Hvorfor ikke brunost? avslutter Glemminge Arnesen.
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom



