
Markant reduksjon i antall kortbetalinger

Det har både i sommer og utover høsten vært god aktivitet å spore blant norske forbrukere, forteller Søren Winge, pressesjef hos Nets, som opplyser at sommerens markante vekst i forbruk med betalingskort fortsatte inn i september og oktober, hvor det samlede volumet med betalingskort var omtrent 10 prosent høyere enn i fjor. I november så vi imidlertid en markant nedgang i antall transaksjoner, noe som fikk omsetningsveksten til å avta.
- Sommeren bød på markante økninger i nordmenns kortforbruk, og man kunne tydelig se at det ble feriert innenfor landets grenser i år. Veksten avtok imidlertid ikke i høstens to første måneder, hvor vi så en økning i den samlede kortomsetningen på omtrent 10 prosent.
- I november så vi markant nedgang i antall transaksjoner med kort, noe som forsterkes av at det var færre reelle handelsdager sammenlignet med samme måned i fjor. Men til tross for den markante reduksjonen i antall transaksjoner, ser vi likevel en beskjeden vekst i forbruk med betalingskort, noe som vitner om at vi fortsatt handler sjeldnere enn før covid-19, og at vi altså legger flere eller dyrere varer i kurven.
I alt ble det i november 2020 foretatt 160 millioner korttransaksjoner i Norge, noe som er 12,4 % færre enn samme måned i fjor. Samtidig var det samlede forbruket med betalingskort på NOK 60,6 milliarder, noe som tilsvarer en vekst på 0,5 prosent sammenlignet med i fjor.
Pandemien har innvirkning på betalingsvaner
Årsaken til nedgangen i forbruket skal ifølge Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps, være forbundet med de mange koronarestriksjonene som er innført i løpet av høsten, spesielt i storbyene. Hun minner også om at selv om forbruket med betalingskort er på nivå med fjorårets, er detaljhandelens samlede omsetning sannsynligvis lavere enn i fjor, siden bruken av kontanter har vært nedadgående i forbindelse med pandemien.
- Vi har siden nedstengingen sett at forbrukerne har endret betalingsvaner, og at de digitale og spesielt de kontaktløse betalingsformene vinner terreng. I desember i fjor foregikk omtrent hver fjerde korttransaksjon kontaktløst, og i dag utgjør de mer enn 78 prosent av korttransaksjonene.
- Til tross for at den samlede omsetningen med betalingskort er på nivå med november i fjor, må vi anta at detaljhandelens samlede omsetning er redusert, ettersom mange detaljaktører opplyser at de mottar færre kontanter. Vi ser dermed at restriksjonene har innvirkning på vår handelsaktivitet.
- Kontantandelen i Norge er nå rekordlav, og er på kun 4 prosent. Gjennom Kontanttjenester i butikk, som også leveres av BankAxept, ser vi at det er langt høyere innskudd enn uttak. Det er rett og slett ikke så mange som bruker kontanter nå, sier Hanne Kjærnes.
Oppgjøret for total kortbruk inkluderer kjøp med BankAxept og internasjonale kort i Norge, herunder elektroniske gavekort brukt i norske betalingsterminaler. Også handel på nett eller via mobiltelefon, for en del norske nettbutikker, er inkludert i tallmaterialet.
Info
- I mars ble det foretatt 130,7 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 24 prosent i forhold til samme måned i fjor, og samtidig falt kortomsetningen med 14,4 prosent sammenlignet med 2019.
- I april ble det foretatt 127,2 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 24 prosent i forhold til samme måned i fjor, og samtidig falt kortomsetningen med 8,5 prosent sammenlignet med 2019.
- I mai ble det foretatt 159,6 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 12,1 prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 1,7 prosent sammenlignet med 2019.
- I juni ble det foretatt 187,7 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en framgang på 1 prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 10,6 prosent sammenlignet med 2019.
- I juli ble det foretatt 195,8 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en framgang på 6,7% prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 16,6 prosent sammenlignet med 2019.
- I august ble det foretatt 185,2 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 3,7% prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 2,8 prosent sammenlignet med 2019.
- I september ble det foretatt 171,9 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en nedgang på 0,7% prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 10 prosent sammenlignet med 2019.
- I oktober ble det foretatt 177,5 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er en framgang på 1,4 prosent i forhold til samme måned i fjor, mens den samlede kortomsetningen økte med 9,4 prosent sammenlignet med 2019.
Kontakter
Hanne Kjærneskommunikasjonssjef i Vipps
Tel:997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noSøren Wingepressechef i Nets
Tel:+45 29482646swing@nets.euBilder
Om Nets Branch Norway
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Norge ligger i toppen av kontaktløs kortbetaling i Norden4.2.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien har nok en gang satt fart på kontaktløse kortbetalinger i Norden og igjen er Norge i front i feltet.
UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding
Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.
Nordhealth velger Nets Group som betalingsformidler i Norden18.11.2021 10:24:02 CET | Pressemelding
Nordhealth, en ledende leverandør av skybasert programvare til praksisstyring (PMS – Practice Management Software) for veterinærer og terapeuter, har underskrevet en avtale med Nets om å tilby klinikker muligheten til sømløst å behandle betalinger, enten det er på klinikken, som tokenisering av kort, eller over nettet.
Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding
Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt
JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali