
Ny statistikk: Ved elektrifisering kan Fredrikstad halvere sine klimagassutslipp

– Fredrikstads elektrifiseringsgrad er i dag på 51 prosent, så det er fortsatt mye å gå på. Det største potensialet for elektrifisering ligger innen personbil og annen mobil forbrenning, sier Steffen Syvertsen, konsernsjef i Agder Energi.
El-indeks viser at Fredrikstad har et elektrifiseringspotensial på 72 prosent, der kommunen kan halvere sine klimagassutslipp gjennom elektrifisering av de sektorene som kan elektrifiseres. Miljødirektoratet har gjort et anslag over potensiell utslippsreduksjon som følge av elektrifisering, og samlet sett kan elektrifiseringstiltak gi en utslippsreduksjon på om lag 13,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter i perioden 2021 til 2030. Det tilsvarer 34 prosent av det totale potensialet for utslippskutt som er utredet i Miljødirektoratets Klimakur 2030. Det vil derfor være en viktig bidragsyter for å nå klimamålene som Norge har forpliktet seg til.
– Med El-indeks ønsker vi å skape en lokal diskusjon rundt hva som kan løses ved elektrifisering, se på nye forretningsmuligheter, og belyse gode tiltak og løsninger som kan iverksettes på lokalt nivå, sier Syvertsen.
El-indeks lanseres i dag, tirsdag 16. juni og er et samarbeid mellom Siemens og Agder Energi.
Vil vise hvilken rolle kommunene kan ta i å redusere Norges klimagassutslipp
El-indeks er en beregning av hvor elektrifisert Norge er og en indikator på hvor mye CO2 som kan kuttes ved elektrifisering. Hensikten er å vise kommunenes bidrag i Norges totale utslipp av klimagasser og illustrere hvilken rolle de kan ta i å redusere nasjonale utslipp. Målsettingen er at kommunene skal bruke indeksen som en start og se hvordan de kan jobbe videre med elektrifisering og reduksjon av utslipp, og hvordan de ulike kommunene kan samarbeide om dette.
– Mange elektrifiseringstiltak går over kommunegrensene og våre nasjonale grenser. Det vil si at det er viktig å få til et regionalt samarbeid for å lykkes med de elektrifiseringstiltakene som settes i gang. Løsningene og teknologien eksisterer, men utfordringen er å sette det i system nasjonalt og internasjonalt, sier Nils Klippenberg, direktør i Siemens Smart Infrastructure.
Det ligger spesielt stort potensial for elektrifisering i transportsektoren. Bilparken, busser og søppelbiler er blant noe som kan elektrifiseres ytterligere.
– Når det gjelder både biler og tungtransport er det slik at mye er gjennomgangstrafikk og derfor ikke knyttet til kun én kommune. Elektrifisering av bilparken og lastebilnæringen må samspille med infrastruktur på et nasjonalt og overnasjonalt nivå. Løsningene for Norden må henge sammen for at det skal fungere, sier Klippenberg.
Et utvalg smarte løsninger
Det finnes likevel noen løsninger som man allerede i dag kan begynne å ta i bruk. For tungtransport er det mulig å bruke batterier på lastebilene, sammen med pantografer. Andre elektrifiserings-muligheter ligger i elektrifisering av annen mobil forbrenning, som anleggsmaskiner. For sjøtrafikk kan kystnære kommuner ta initiativ for å få til landstrøm og stikkontakter for lading av skip.
– Reguleringer og krav må settes lokalt for å klare og få utslippene ned på et nasjonalt nivå. Vi trenger også aktører som vil gå i bresjen, og næringslivet må gjøre sin del. Det vil kreve penger å nå regjeringens klimamål om å halvere våre utslipp av klimagasser innen 2030, sier Klippenberg.
Nøkkelord
Kontakter
Steffen SyvertsenKonsernsjef i Agder Energi
Tel:90928415steffen.syvertsen@ae.noNils KlippenbergManaging Director i Siemens Smart Infrastructure Nordic & Baltic
Tel:41503806nils.klippenberg@siemens.comBilder


Lenker
Om Agder Energi
Om El-indeks
En vesentlig andel av vårt energiforbruk kommer fra energi som gir utslipp av klimagasser, og disse utslippene kan reduseres ved å gjøre energibruken elektrisk. El-indeks gir en oversikt over elektrifiseringsgraden i kommune-Norge og har som mål å vise hvilke grep kommunene kan ta for å redusere Norges klimagassutslipp. Elektrifiseringsgraden sier noe om hvor stor andel elektrisitet utgjør av det totale energiforbruket til en kommune. Beregningene er utført av Thema Consulting Group på oppdrag fra Siemens og Agder Energi.
Følg pressemeldinger fra Agder Energi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Agder Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Agder Energi
Å Energi har inngått avtale om nytt hovedkontor4.1.2023 06:00:00 CET | Pressemelding
Å Energi har inngått avtale om nytt hovedkontor i Kristiansand sentrum. Det nye hovedkontoret skal stå ferdig i 2025.
Å Energi tilbyr fastprisavtaler16.12.2022 10:33:37 CET | Pressemelding
Å Energi tilbyr nå fastprisavtaler til næringslivet gjennom datterselskapet Entelios.
Nytt selskap skal utvikle storskala solparker7.12.2022 07:17:52 CET | Pressemelding
Å Energi inngår partnerskap med BTG Solenergi og etablerer selskapet Solutvikling AS. Ambisjonen er å bli et ledende kompetansemiljø for planlegging, prosjektering og utvikling av bakkemonterte solanlegg i Norge.
Å Energi debuterer med en ambisiøs solsatsing30.11.2022 10:33:53 CET | Pressemelding
Fusjonen mellom Glitre Energi AS og Agder Energi AS ble i dag registrert i Foretaksregisteret og er nå formelt gjennomført. De to konsernene er nå fusjonert til Å Energi AS. Samme dag lanserer Å Energi sin første satsing på utbygging av mer fornybar produksjon; 500 megawatt bakkemontert solenergi innen 2026.
Gode resultater i en krevende periode9.11.2022 13:46:35 CET | Pressemelding
Agder Energi hadde et underliggende resultat etter skatt på 1 113 millioner kroner pr. 3. kvartal, mot 1 001 millioner kroner i samme kvartal i 2021. Resultatene kommer i en periode med rekordlav vannkraftproduksjon.