

Kortforbruk i april: Nordmenn holder hjulene i gang
I april ble det foretatt 127,2 millioner transaksjoner med betalingskort i Norge. Det er et fall på 24 prosent i forhold til samme måned i fjor. Det er forøvrig den samme nedgangen i transaksjoner som vi også opplevde i mars 2019 sammenlignet med året før. Tallene er et uttrykk for at vi i løpet av april handlet for større beløp av gangen i og med at omsetningen falt med kun 8,5 prosent. I alt har nordmenn handlet varer og tjenester for litt mer enn 50 milliarder kroner i april.
- Månedstallene er igjen, i april, preget av Covid-19, som har endret kjøperadferden markant. Gjennomsnittsbeløpet per transaksjon steg, også mer enn vi så i slutten av mars, derfor faller omsetningen kun med 8,5 prosent, forklarer sjef for data og analyse i Nets, Per Harald Strøm.
- I mars falt samlet kortomsetning mer enn 14 prosent, til tross for at forbruket var normalt den første halvdelav måneden. I april har samfunnet vært delvis lukket ned hele måneden, men den samlede kortomsetning er bare falt med 8,5 prosent. Det vitner om at nordmenn holder hjulene i gang og at det kanskje er mer optimisme å spore blant forbrukerne.
- Etter det markante fallet i mars, så vi en bedring i uke 14, etterfulgt av forsterket vekst i påsken. Kortforbruket var faktisk tilnærmet normalt, hvilket mest sannsynlig skyldes at de færreste reiste på ferie til utlandet, men i stedet holdt seg innenfor landets grenser.
Andelen av kontaktløse betalinger fortsetter markant stigning
At nordmenn har vært opptatt av å minske spredning av Covid-19, ses også i betalingsmønsteret. Tallene viser at flere har ønsket å bruke kontaktløse betalingsmåter som betalingskort. På den måten har de unngått å berøre kontanter eller betalingsterminaler. I april steg andelen av kontaktløse transaksjoner med hele 27 prosent sammenliknet med mars, som også var rekordmåned med hensyn til kontaktløs betaling.
- Den markante veksten i antall kontaktløse betalinger vi så i mars har fortsatt i april. Utviklingen er hjulpet på vei av butikker som aktivt oppfordrer kundene til å betale kontaktløst. I tillegg er grensen for kontaktløs betaling, uten PIN, økt fra 400 kroner til 500 kroner. Forrige måned steg andelen kontaktløse betalinger fra 50 til 64 prosent av alle BankAxept-kjøpene, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.
Vipps AS valgte, sammen med de norske bankene, å øke beløpsgrensen for kontaktløs betaling uten PIN fra 400 til 500 kroner. Dette ga mulighet til å foreta enda flere kortkjøp uten å komme i berøring med betalingsterminalen. Man kan betale kontaktløst på alle beløp, også de over 500 kroner, men da må man taste PIN-kode.
Oppgjøret for samlet kortbruk inneholder kjøp med BankAxept og internasjonale kort i Norge, herunder elektroniske gavekort brukt i norske betalingsterminaler. Også handel på nettet eller via mobil, for en del norske nettbutikker, er inkludert i tallmaterialet.
Kontakter
Søren Winge, pressechef i Nets, tlf. +45 29 48 26 46, e-post: swing@nets.eu
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS, tlf 997 41 263, epost: hanne.kjaernes@vipps.no
Om Nets Branch Norway
Nets Branch Norway
Haavard Martinsensvei 54
0978 Oslo
https://www.nets.eu/no
Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.
|
Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway
Norge ligger i toppen av kontaktløs kortbetaling i Norden4.2.2022 09:00:00 CET | Pressemelding
Koronapandemien har nok en gang satt fart på kontaktløse kortbetalinger i Norden og igjen er Norge i front i feltet.
UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding
Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.
Nordhealth velger Nets Group som betalingsformidler i Norden18.11.2021 10:24:02 CET | Pressemelding
Nordhealth, en ledende leverandør av skybasert programvare til praksisstyring (PMS – Practice Management Software) for veterinærer og terapeuter, har underskrevet en avtale med Nets om å tilby klinikker muligheten til sømløst å behandle betalinger, enten det er på klinikken, som tokenisering av kort, eller over nettet.
Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding
Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt
JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali