Over 200.000 støtter kampen mot matsvinn
Samtidig som de aller første forbipasserende ga sin støtte til kampen undertegnet 12 bransjeorganisasjoner og 5 statsråder en avtale om å halvere matsvinnet i Norge innen 2030 i tråd med FNS bærekraftmål.
Felles innsats
Med Matvett.no og Klima- og miljøminister Vidar Helgesen i spissen er partene blitt enige om en felles innsats i hele verdikjeden. Avtalen skal gi økt kunnskap om omfang og årsaker til matsvinn og bidra til erfaringsutveksling mellom aktørene.
Q-sjefen Bent Myrdahl var tredjemann til å trykke på matsvinnknappen, etter Anne Marie Schrøder fra Matvett og Mette Nygård Havre fra «Spis opp maten», og han håper at enda flere gjør som de.
- Det er helt fantastisk at mer enn 250.000 ønsker å vise at de bryr seg om et samfunnsproblem som i dag ikke er så kjent, sier han.
Myrdahl, som driver et meieri som har som strategi å alltid lytte til forbrukerne, har allerede planer om å flytte kartongen til flere byer slik at enda flere kan gi sin støtte til kampen mot matsvinn. Neste by ut er Stavanger og årets Gladmatfestival. Han håper siddisene tryker like mange ganger som Oslo-folket har gjort!
Ansvar som matprodusent
Det lille utfordrermeieriet har hatt kampen mot matsvinn på agendaen i flere år og har halvert sitt svinn i produksjonen etter en rekke tiltak. Samtidig ser de at veldig mye av meieriproduktene som kastes ender i søppelkassen til forbrukeren.
- Her har vi et ansvar som næringsmiddelprodusent. Vi må lage gode produkter med god holdbarhet samtidig som at vi må øke kunnskapen om at man f.eks ikke kun må forholde seg til datomerkingen, sier han og peker på den seks meter høye kartongen utenfor Oslo S, som nå altså flyttes til Stavanger.
Budskapet Q-sjefen vil ut med er at best før ikke nødvendigvis betyr dårlig etter. Derfor er Q-Meieriene først ute med å merke melkekartongene med denne oppfordringen. Etter påtrykk fra Matvett og Mette Nygård Havre i folkebevegelsen «Spis opp maten», som hver eneste måned har minnet Q-sjefen på at dette burde være selvsagt, så er merkingen nå på plass på kartongene.
Folkeaksjon for å redusere matsvinn
- Med Facebook-siden "Spis opp maten" prøver vi å skape en folkeaksjon for å redusere matsvinnet i Norge. Det er derfor gledelig at Q-Meierene hører på oss forbrukere og tar matsvinn på alvor. Mange forbrukere ønsker å redusere sitt matsvinn, men de trenger litt hjelp for å få det til, sier ildsjelen bak initiativet, Mette Nygård Havre.
Hun mener at opplysningskampanjen om matsvinn som Q-meieriene har er glimrende for å øke kunnskapen til forbrukere. Melkekartongen har de fleste på kjøkkenbordet hver dag og nå er flatene på Q sine kartonger dekket med informasjon om matsvinn og gode restematoppskrifter.
- Husk at melk skal ikke i vasken! All melk kan brukes. Har den klumpet seg så hell den i vaffelrøren, sier Nygård Havre.
355.000 tonn kastes
- Vi kan ikke leve med at vi kaster over 355.000 tonn mat i Norge i dag. Derfor må vi sette dette på dagsordenen slik at hver enkelt forbruker, og ikke minst produsent, kan gjøre det de kan for å halvere matsvinnet de neste årene, sier Anne Marie Schrøder som sammen med Myrdahl er positive til at det nå er signert en bransjeavtale.
- Vi håper enda flere følger vårt eksempel og støtter kampen mot matsvinn. Over 250.000 mennesker har trykket på én knapp. Det sier mye om hva forbrukerne forventer i fremtiden, sier Myrdahl.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.De siste ukene har Q-Meierienes enorme melkekartong prydet bybildet utenfor Oslo S. På kartongen kan man gi sin støtte til kampen mot matsvinn. I skrivende stund har 253.369 trykket på matsvinnknappen.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noMads LiabøLeder for forbrukerdrevet innovasjon
Tel:95833957mads.liabo@kavli.nowww.q-meieriene.noBilder
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Januar 2019 trykket Q-sjef Bent Myrdahl mobilnummeret på millioner av melkekartongen med ønske om å forsterke dialogen med forbrukerne. Hittil har over 1000 forbrukere har tatt kontakt direkte på telefon til Q-sjefen. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Seier i Herning: Q hylles for sine vinnersmaker!7.10.2024 12:54:24 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene drar hjem fra prestisjetunge International Food Contest i Herning med edelt metall i bagasjen.
NYHETSLANSERING: Skyr® Naturell i stort beger16.9.2024 10:08:56 CEST | Pressemelding
TAR OPP KAMPEN OM PROTEINENE: Nå får cottage cheese konkurranse. Med denne lanseringen svarer Q-Meieriene på protein-entusiasmen og leverer sine beste alternativer til de som ønsker det ultimate innen smak og næring.
Kildesorterte seg til seier15.8.2024 13:49:03 CEST | Pressemelding
Belønningen av bærekraft: Abasiama ble den heldige vinneren av 10.000 kroner da Q-Meieriene gjennomførte en ekstraordinær trekning av returkartonglotteriet i sommer.
Gikk til topps i prestisjefylt matredder-konkurranse7.6.2024 16:47:06 CEST | Pressemelding
På Havila kystruten får du ingen buffet og ikke dessert dersom du ikke spiser opp maten. Det førte til at de gikk helt til topp og ble kåret til Årets matredder.
Vil øke kunnskap om matredding: Inviterer til Matredderdag og kokkekamp31.5.2024 10:11:03 CEST | Pressemelding
Matredder-ekspert, Mette Nygård Havre fra Spis opp Maten, matinfluenser og TikTok’er Ellen Aabol og Q-Meieriene har en ting til felles. De ønsker å gjøre matredding til pensum og bidra til økt kunnskap om matredding. Nå inviterer de til Matredderdagen 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom