Lanserer verdens første batteripantemaskin i Norge

Av et årlig forbruk på 2000 tonn husholdningsbatterier i Norge er det en stor andel som ikke samles inn som spesialavfall. I en befolkningsundersøkelse YouGov har gjennomført for Coop Norge og Energizer, svarer 26 prosent at de kaster brukte husholdningsbatterier i restavfallet. Samtidig svarer 80 prosent at de klar over at batterier kan inneholde miljøgifter, og nesten like mange mener det er viktig å gjenvinne brukte batterier.
- Coop er eid av kundene og vi er opptatt av å gjøre det enkelt for medeierne å ta bevisste og miljøriktige valg. Selv om de fleste returnerer brukte batterier til dagligvarebutikkenes returstasjoner, må nordmenn bli enda flinkere. Kunnskapen om at batterier kan være miljøfarlige er tilstede, men noen trenger kanskje et ekstra dytt for å kaste de på riktig måte. Derfor er det veldig spennende å være med å teste ut en panteordning for batterier i enkelte av våre Obs-butikker i samarbeid med Energizer, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop.
Det er grunn til å tro at en batteripanteordning vil ha en positiv effekt. I befolkningsundersøkelsen svarer halvparten av de spurte at en panteordning vil påvirke andelen batterier de hadde returnert på riktig måte. Og blant de som i dag kaster brukte batterier i restavfallet er det hele 71 prosent som mener en panteordning ville hatt en effekt.
- Vi er stolte over samarbeidet med Coop Norge om dette flotte initiativet som bidrar til å øke bevisstheten om batteriretur og betydningen av bærekraft. Som verdens største batteriprodusent er vi opptatt av hele livssyklusen til et batteri, fra produksjon til avfall, sier Richard Podevin, nordeuropeisk markedssjef for Energizer, som blant annet produserer Energizer Ecoadvanced - det første husholdningsbatterier laget delvis av resirkulerte batterier.
Batteripantemaskinen som i slutten av april og begynnelsen av mai testes i utvalgte Obs-butikker på Østlandet, er verdens første i sitt slag. Maskinen er utviklet av det svenske teknologiselskapet Refind, og lar kundene pante alle typer husholdningsbatterier på tilsvarende måte som flaskeautomater. Kundene mottar én krone per batteri i form av en verdikupong som kan benyttes til å kjøpe nye batterier.
- Batteripantemaskin er en morsom måte å øke kunnskapen om riktig batteriretur. Vi har et langt og godt samarbeid med Coop, og vårt felles mål om å ta vare på miljøet gjør selskapet til en perfekt partner for dette prosjektet, sier Podevin.
Batteripantemaskinen har vært tilgjengelig for kunder på Obs! Lillestrøm og Obs! Alnabru i slutten av april, der over 1700 batterier ble returnert. Førstkommende lørdag vil den være tilgjengelig for kunder på Obs! Vinterbro.
Bakgrunn om batteripantemaskinen
- Utviklet av selskapet Refind med utgangspunkt i en idé fra studenter ved den svenske høyskolen Chalmers i 2008
- Selskapet utviklet først en batterisorteringsmaskin ved bruk av kamera og deep learning-programvare
- Refind utviklet deretter verdens første batteripantemaskin på oppdrag fra Energizer
- Maskinen gir kundene en verdikupong på én krone per innlevert batteri. Verdikupongen kan brukes ved kjøp av nye Energizer batterier
- Batteripantemaskinen vil i første omgang være tilgjengelig for kunder på utvalgte Obs!-varehus
Fakta om Energizer Ecoadvanced
- AA- og AAA-batterier laget med 3,8 prosent resirkulerte batterier
- Mer stabile og holdbare sammenlignet med vanlige Alkaline-batterier
- Kan lagres i opptil 12 år
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom