Tidenes salgsvekst på økologi

-Vi har virkelig lykkes ved å henvende oss til barnefamiliene spesielt, men skal også sørge for å ha et godt økologisk tilbud til alle kundene våre. I det kommende lanseringsvinduet står økologiske produkter for mer enn 10 prosent av totalen, noe som er unikt og som vi er veldig stolt av. Vi lanserer alt fra økologisk glutenfri pasta til flere varianter av økologisk kylling, sier Christian Hoel, kjededirektør i Extra.
I flere år har leverandørene gjemt seg bak for lav etterspørsel når de har valgt å ikke satse på økologi, mens kundene har skyldt på dårlig utvalg. Dette har ført til at veksten har uteblitt. Men nå virker det altså endelig som om det løsner, mye takket være Coop og satsingen på Änglamark.
Fakta:
Blant årets økologiske Änglamark-nyheter som vil komme i butikkhyllene i løpet av kort tid er:
• Fersk pasta Tagliolini
• Solsikkebrød
• Halvstekte fullkornsrundstykker
• Appelsinjuice
• Soya-spaghetti
• H-melk
• Havregryn
Om økologiske produkter i Coop
• Coop er størst på økologi i Norge, og vil totalt passere 600 millioner kroner i omsetning på økologiske varer i 2016
• Salget økte med 47 prosent fra 2015 til 2016
• Coop har over 700 ulike økologiske varelinjer i sitt sortiment. Utvalget i den enkelte butikk og kjede varierer
• Coop Änglamark, som er Coops egen serie med økologiske, miljø- og allergivennlige produkter, er Norges største økovaremerke
Bestselgerne blant økoproduktene i Coop:
1. Bananer
2. Coop Änglamark økologiske egg
3. Coop Änglamark økologisk lettmelk
4. Gulrot
5. Kefir
Varekategorier med størst økning i salget:
1. Godteri
2. Grønnsaker
3. Barnemat
4. Mel/gryn
5. Syrnet melk
6. Grønnsaker
7. Søtmelk
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom