10-årsjubileum for SuperSpeed 2

Med lanseringen av SuperSpeed 2 den 19. juni 2008 hadde Color Line investert ca. 7,5 milliarder kroner i en flåtefornyelse av fire skip. Moderniseringen økte kapasiteten på alle linjer, og på ti år har SuperSpeed 2 transportert nær åtte millioner gjester på linjen mellom Larvik og Hirtshals.

Foto: Anders Martinsen /Color Line

Sjøveien mellom Norge og Danmark
Da SuperSpeed 2 ble lansert økte det kapasiteten om bord til 1900 passasjerer, 750 biler og ca. 170 trailere. Fra 2008 til 2009 økte fraktvolumet på linjen med ca. 50%, og har deretter vokst jevnlig.

Per i dag er kapasiteten nærmest full til enhver tid. Sammen med søsterskipet SuperSpeed 1, som går fra Kristiansand, har begge skipene vist seg å fungere optimalt og har vært driftssikre. Totalt har de nær fraktet 20 millioner mennesker mellom Norge og Danmark.

SuperSpeed presenterte et nytt konsept og ga reisende en ny opplevelse av det å reise med et transportskip, og ikke minst senket det reisetiden betraktelig. I dag tar overfarten med SuperSpeed 2, 3 timer og 45 minutter, og de to skipene har to daglige avganger.

Milepæler og feiring på St. Hansaften
Etter kjølstrekken er dåp og lansering med jomfruturen de viktigste milepælene for et skip, og for SuperSpeed 2 var dette intet unntak. Skipet ble døpt med Mille Marie Treschow som gudmor med så og si hele Larvik tilstede den 19. juni 2008. Den samme dagen åpnet daværende næringsminister Dag Terje Andersen, Color Lines nye terminal, Revet.

Revet som hadde en kostnad på 300 millioner kroner, og ble beskrevet som Europas mest moderne og avanserte fergeanlegg. Det var i stor grad dimensjonert og bygget på skreddersøm for SuperSpeed 2.

I anledning jubileumsdagen 19. juni byr Color Line på kake til alle gjester som er om bord på morgenseilingen. Feiringen fortsetter på St. Hansaften 23. juni. Da inviterer Tolleroddens venner i samarbeid med Color Line til et familiearrangement på Tollerodden. Det gir god mulighet til å se SuperSpeed på nært hold før den legger til kai på ettermiddagen. Captain Kid er også med på feiringen og lager show og moro for barna.

Tall og fakta om SuperSpeed 2

• 8 millioner: Ca. antall gjester som har seilt med skipet i løpet av ti år
  • 2,2 millioner: Antall biler som er fraktet over Skagerrak i løpet av en tiårsperiode
  • 2007: Skipets byggeår