1 million flere sjømat-måltider i 2020

Etter flere år med nedgang i fiskesalget, har MENY snudd trenden. Nye konsepter har ført til at én million flere sjømatmåltider er solgt i 2020. – Svært gledelig for folkehelsa og matopplevelsen, sier Lars Gerhardsen, ansvarlig for fisk og sjømat i MENY.

Foto: Erik Ruud/MENY

Ett år etter at konseptet "Fisketirsdag" ble lansert, viser Gerhardsens oppsummering at 30 prosent rabatt på all fersk fisk hver tirsdag har bidratt til 500 000 nye fiskemåltider i 2020, mot 2019. I tillegg har konseptene «Skalldyrhelg» og «Ukens middag» - hvor sistnevnte hver uke består av en ny fisk- eller sjømatrett - bidratt til 500 000 nye sjømatmåltider.

MENY har i 2020 en volumøkning i salg av fersk fisk på 8 prosent, mens salget av skalldyr og skjell har økt med hele 18 prosent. Samtidig viser Helsedirektoratets  rapport at nordmenns totale forbruk av fisk og sjømat nå er lavere enn i 2015, og at det har forandret seg lite siste året.

- Vi har hatt fokus på priskampanjer, faste konsepter og løpende markedsføring. Dette, i kombinasjon med å gi tips, oppskrifter og enkle middagsløsninger, er nøkkelen til suksessen. Fisk- og sjømatmåltider kan gjøres enkelt og fristende. Vi har et ansvar for å gi folk det ekstra lille dyttet, sier Gerhardsen.

Vant pris delt ut av helseministeren
Å øke inntaket av fisk, er et mål MENY deler med helsemyndighetene. I februar vant MENYs fiskekonsepter Helse- og omsorgsdepartementets pris for sunnere markedsføring. Prisen ble delt ut av helseminister Bent Høie under finalen i «Det norske måltid».
– Vi lar oss lett påvirke i kjøpsøyeblikket og utmerkelsen for sunnere markedsføring er derfor viktig, sa helse- og omsorgsminister Bent Høie under utdelingen.

Topp tre - fersk fisk i MENY:

1. Laks
  2. Ørret
  3. Torsk i ulike varianter (skrei, lutefisk m.m.)

Kategoriansvarlig for fisk og sjømat i MENY, Lars Gerhardsen, tlf. 98 23 48 33, lars.gerhardsen@meny.no

Foto: Erik Ruud/MENY
Lars Gerhardsen, kategoriansvarlig for fisk og sjømat i MENY. Foto: MENY

MENY er Norges største supermarkedkjede med 184 butikker og en omsetning på 21,3 MRD i 2020. Hos MENY får kundene alt påhandlelisten, inkludert ferskvare. Vi skaper matglede og gir våre kunder den beste handleopplevelsen ved å ha stort utvalg, god kvalitet, matfaglige medarbeidere, høy personlig service – samt muligheter for gode kjøp gjennom hundrevis av billige varer. MENY - som også tilbyr det samme utvalget til de samme prisene levert hjem på døra (meny.no) - er en del av NorgesGruppen.