MENY tar markedsandeler
MENY har 0,2 prosentpoeng vekst i markedsandel i 2025. Dermed har kjeden utlignet tilbakegangen fra 2024. – I år, som i fjor, har vi vekst i kunder, løsvektdiskene og ferskvarer. Folk etterspør utvalg, kvalitet og en god handleopplevelse. Vi investerer mer enn noen gang i butikkporteføljen vår, sier viseadministrerende direktør Geir Hov i MENY

MENY omsatte i 2024 for 20,9 milliarder kroner, opp 3,7 prosent fra året før. Markedsandelen endte på 9 prosent (inkludert netthandel). Tapet i markedsandel på 0,2 prosentpoeng fra 2023 til 2024 skyldes i hovedsak nedgang i basisvarer. I tillegg var flere flaggskip stengt grunnet oppussing, blant annet MENY Ringnes Park, MENY Sandvika og Jacobs Holtet.
Pr 1. mars har MENY en sammenlignbar omsetningsvekst på 7,6 prosent og en markedsandel på 9,5 prosent.
- Pendelen begynte å snu i fjor. Tross strammere privatøkonomi og mye oppmerksomhet rundt matpriser, økte antall kunder. Vi hadde dessuten vekst i løsvekt kjøtt, ost, fisk og delikatesse, samt i varmeskap, bakeri og lokalmat. Denne gledelige utviklingen fortsetter i år, sier Hov.
Satser offensivt på matmarkedet
Hele matmarkedet er i endring. Også kiosk, ferdigmat og kafeer er konkurrenter. Mat i farta og ferdige måltidsløsninger er vekstområder i MENY. Eksempelvis har 17 MENY-butikker egen sushibar og salatbaren og varm Angus-burger er blant kjedens mest populære varer.
MENY reinvesterer store summer i oppgradering og nyetablering av butikker, med en standard på linje med supermarkeder i store europeiske byer. I Oslo, hvor kjeden tar markedsandeler, har ikke satsingen vært større siden 1990-tallet. De to siste årene er MENY Bjørvika, MENY Gressbanen, MENY Frysja og MENY Frogner åpnet. Sistnevnte omsatte i første driftsår for nær 180 millioner kroner.
Mat-Norge trenger supermarkedene
Supermarkedene spiller en viktig rolle for matglade kunder, men også for matbransjen.
- Vi sikrer matmangfold, er en testarena for produktnyheter, gir plass til flere leverandører og spiller en rolle i å ivareta matfagene og mattradisjonene i Norge. Vi skal fortsette å rendyrke supermarked-profilen og være en tydelig motvekt til lavpris, sier Hov.
MENY tar årlig inn 1500 produktnyheter, har nær tusen ansatte med fagbrev og har 1100 leverandører hvorav 450 er lokalmatprodusenter. I 2024 var veksten i lokalmat på hele 22 prosent i MENY, noe som viser at kundene prioriterer unike og ærlige kvalitetsprodukter med tydelig norsk opprinnelse og lokal identitet.
Fakta
- Norges største supermarkedkjede, 187 butikker opp til Nord-Trøndelag (+ Eide Handel i Tromsø)
- MENYs nettbutikk når ut til 70% av Norges befolkning
- Omsatte for 20,9 milliarder kroner i 2024
- 9300 ansatte, nær 1000 med fagbrev
- Fra 9000 – 20 000 varer i butikk gjennom året, avhengig av butikkstørrelse
- 1100 leverandører, herav 450 lokalmatleverandører
- Kundeklubben MENY Mer, lansert i mars 2024, har 700 000 innmeldinger
Kontaktperson: Geir Hov, viseadministrerende direktør i MENY, tlf. 926 18 051, geir.hov@meny.no
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noBilder


Om oss
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 185 butikker og en omsetning på over 20 milliarder kroner i 2023. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. .
MENY har stort utvalg, masse ferskvarer og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Mer enn 9 200 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
De norske ostene spiser seg inn12.11.2025 09:08:30 CET | Pressemelding
De norske håndverksostene spiser seg inn salgstoppen etter å ha stått i skyggen av de franske og andre europeiske i flere tiår. I år er veksten i norske håndverskoster i MENY på hele 40 prosent, og to er inne på topp-10-lista. Om norske oster hevder seg i VM, får vi vite 13. november.
MENY Bryn til topps i global kåring9.11.2025 19:08:26 CET | Pressemelding
Som første norske dagligvarebutikk, er MENY Bryn kåret til The Store of the Month i konkurranse med butikker over hele verden. MENY Bryn åpnet i august etter ombygging – med mål om å skape en butikk som oser av matglede.
Røyland Gård til topps i Norges største lokalmatpris19.9.2025 10:58:42 CEST | Pressemelding
Røyland Gård vil utnytte mer ville, norske bær til økt produksjon av syltetøy, og mottar kr. 300 000 som vinner av MENYs Matskattstipend 2025. Hol Ysteri får kr 150 000 for å fremme stølsdrift og geitoster, mens Aron Mat får kr. 150 000 for å innta hverdagen med sine kjøttprodukter.
Kraftkar vant Lokalmatvalget15.9.2025 11:10:26 CEST | Pressemelding
Over 40 000 stemmer er talt opp og resultatet i Lokalmatvalget er klart: Blåmuggosten Kraftkar fra Tingvollost i Møre og Romsdal er kåret til Folkets matskatt! Blant ti på topp, er hele tre godbiter fra Vestfold.
Tøff kamp om trainee-plassene27.8.2025 17:20:31 CEST | Pressemelding
Konkurransen har vært hard om å bli en av 20 deltakere i årets traineeprogram. – Det er svært gledelig at så mange av våre talenter i MENY har ambisjoner om å bli ledere hos oss, sier HR-direktør Line Beate Jebsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom