Bryggeri- og drikkevareforeningen

- Skremmende vekst i grensehandel

Del

- Veksten i grensehandel er skremmende. De siste tallene fra SSB tyder også på stadig mer hamstring. Det er dårlig nytt for folkehelsa, sier Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD).

Statistisk Sentralbyrå offentliggjorde i dag nye tall som viser at grensehandelen økte med 4,1 prosent i 2018. Nordmenn handlet for 15,7 milliarder på dagsturer i utlandet. Det er mer enn noen gang før.

- Økningen for typiske lokkevarer som brus, sjokolade og alkohol, er etter alt å dømme enda mye større sier Nome.

Han viser til at Coca-Cola registrerte en vekst på 36 prosent for sine drikker i grensebutikker på svensk side i 2018. Tall fra det norske pantesystemet viser en vekst på 19 prosent for såkalt «svenskeboks» i norske panteautomater.

SSB-tallene viser også at nordmenn som handler i Sverige bruker mer penger per handletur.

- Det tyder på økt hamstring, spesielt av varer som kan lagres lenge i spiskammers og kjellere, bl.a.brus og alkohol. Dermed er det alltid lett tilgjengelig og forbruket øker. Det er dårlig nytt for folkehelsa, sier Nome.

Han er ikke i tvil om at den kraftige økningen av brus- og sjokoladeavgiften er en avgjørende driver for veksten i grensehandelen:

- Vi har advart regjeringen hver eneste dag siden avgiftsøkningen ble vedtatt i november 2017. Nå må de snart velge: Skal de beholde norske bedrifter og arbeidsplasser, eller skal de fortsette å bygge Sverige? spør direktør Petter Nome.

Kontakter

Om Bryggeri- og drikkevareforeningen

Bryggeri- og drikkevareforeningen
Bryggeri- og drikkevareforeningen
Middelthunsgate 27
0306 Oslo

92031080 / 40215198http://www.drikkeglede.no

Bryggeri- og drikkevareforeningen (BROD) jobber for bedre vilkår for norske bryggerier og drikkevareprodusenter.

Følg saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bryggeri- og drikkevareforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Bryggeri- og drikkevareforeningen

Grensehandel-stopp redder drikkevarebransjen14.5.2020 13:37:14 CESTPressemelding

Salget av drikkevarer i utelivet – både med og uten alkohol – har falt som bly under koronakrisen. For øl er salgssvikten på 77 prosent, brus 55 prosent og flaskevann 64 prosent. Samtidig har salget i dagligvarehandelen økt betydelig. Bryggeri- og drikkevareforeningen er ikke i tvil om hva som redder bransjen gjennom krisen: - Full stopp i grensehandelen har ført til at folk handler i Norge framfor i Sverige, sier kommunikasjonssjef Hege Ramseng. - Dette sier mye om hvordan grensehandelen rammer norske bedrifter og arbeidsplasser i normale tider.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom