- Mens regjeringen utreder kan bedrifter dø

Bryggeri- og Drikkevareforeningen (BROD) hilser velkommen en utredning av sukkeravgiftene, men slakter samtidig behandlingen av brusprodusentene i forslaget til statsbudsjett.

- Den skyhøye brusavgiften beholdes og 350-kronersgrensa for avgiftsfri import opprettholdes. Mens regjeringen utreder kan norske bedrifter og arbeidsplasser lide ubotelig skade, sier BRODs direktør, Petter Nome, som mener at avgiften burde blitt reversert inntil resultatet av en utredning er klar.

- Det er selvsagt positivt at regjeringen vil ha bransjen med i utredningsarbeidet, men det er umulig å ha tillit til en regjering som opptrer så uforutsigbart og har så liten respekt for den bransjen som har gjort mest for å få ned sukkerforbruket i Norge, sier Nome.

Han viser til at andelen sukkerfri brus i Norge nå er på 51 prosent, noe som er skyhøyt over alle andre land i Europa. Nest best i Europa er Storbritannia med 43 prosent, mens gjennomsnittet i EU er 24 prosent.

- Dette har brusprodusentgene og forbrukerne klart i fellesskap. Når regjeringen nå ber om fortsatt vekst i grense- og netthandel, undergraves denne positive utviklingen. Vi vet at svenskehandel betyr hamstring, ofte av de mest usunne produktene, noe som gjør at forbruket øker.

Nome er opptatt av at en utredning om avgiftene må legge vekt på mange ulike faktorer:

- Her handler det om verdiskaping, grensehandel, lønnsomhet i norsk produksjon, mangfold i bransjen og næringens allerede vellykkede arbeid med sukkerreduksjon. Man kan heller ikke endre rammevilkårene uten god tid til tilpasning. I Storbritannia og Irland og fikk brusprodusentene to år på seg fra de nye avgiftene ble vedtatt til de trådte i kraft.